Ajankohtaista kärkeä on Jarno Pennasen tanka- ja aforismikokoelmassa
Tomun kimallus (1945) ja Matti Kurjensaaren Miekkatanssissa (1957). Sylvi
Kekkosen Kiteitä (1949) on koruton ja vaatimaton, alakuloisen resignoitunut
teos. Meikäläisessä aforistiikassa harvinaista leikkimieltä osoittavat Oiva
Paloheimo Oivalluksissa (1959) ja Lauri Viita runo- ja aforismikokoelmassa
Suutarikin, suuri viisas (1961) sekä – hieman toisella tasolla – tietenkin
Olli, jonka pakinakokoelmiin sirotellut Otso Kirjosiiven mietelmäsikermät
kielellisine kuperkeikkoineen ilmaisevat pessimististä maailmankatsomusta mitä
riemastuttavimmalla tavalla.
Mielenkiintoisimpia ovat kyseisten vuosikymmenten harvat nuoret
aforistikot: Armo Hormia (Mitä se on, 1951), Jouko Tyyri (Takiaisia, 1950, Nokivalkea,
1954) ja Viljo Römpötti (Toteamia, 1953). Römpötillä on satiirikon lahjoja,
mutta hänen aforisminsa ovat epätasaisia. Armo Hormia tarkastelee elämän ja
taiteen ilmiöitä psykologinkoulutuksensa valossa. Hänen aforisminsa, joista
monet ovat varsin pitkiä, vaikuttavat väliin lähes tieteellisiltä
pohdiskeluilta. Elämännäkemys, omaperäinen tosin, on vielä pikemmin
teoreettinen kuin kokemuksissa kirkastunut, ja kieli on usein raskaan
abstraktista. Hormia on tietoisen subjektiivinen: "Ei ole muuta synteesiä
kuin hengenkokonaisuuteni." Avoimempi suhde maailmaan on Jouko Tyyrillä,
vaikka hänellä, samoin kuin Hormialla ja Römpötilläkin, aforismit ovat
tyypillistä nuoren miehen "minuuden rakentamista".
Jouko Tyyrin aforismikokoelmat Takiaisia (1950) ja Nokivalkea (1954) sekä kootun aforistiikan nide Nuoruuden kritiikki (1975). |
Tyyri edustaa näistä kolmesta varteenotettavimmin sitä 1950-luvun
nuorisoa, joka perusteellisen epäilyn pohjalta lähti luomaan uusia arvoja
murskattujen tilalle – ilman vanhemman polven skeptikoille usein ominaista
paatosta. Hänen lähtökohtanaan on ehdoton älyllinen rehellisyys: "Äly on
puhdistettava kaikesta siitä, mitä ei selkeästi ymmärrä. Melkein ymmärtäminen
on vaarallisinta typeryyttä." "Cartesiolainen" rationalismi ja
moderni eksistentialismi ovat hänen maailmansa rakennusaineksia.
Persoonallisuus näyttää olevan Tyyrinkin keskeinen arvo, ja sen kehittäminen
vaatii valintaa: "Persoonallisuus, luonne, on keskittymistä, satunnaisen
eliminointia." Samaa eliminointia Tyyri harjoittaa tyylissäänkin, joka on
keskittynyttä, loogista ja selkeää. Silti hän moderniin tapaan tähdentää kielen
merkitysten epämääräisyyttä ja kommunikaation vaikeutta. Katsomuksiltaan Tyyri
itse asiassa on sangen konservatiivinen ja kritikoi valppaasti myös nuorison
heikkouksia.
1960-luvulla mielenkiinto aforismia kohtaan näyttää melkoisesti
laimentuneen. Uusia lahjakkaita aforistikkoja ei juuri ole ilmaantunut.
Yksinäinen lupaus on Aku-Kimmo Ripatti, joka omaperäisessä, paikoin
lyyrissävyisessä esikoiskokoelmassaan Luodemailta (1962) pyrkii modernisoimaan
aforismin kieltä.
Maija Lehtonen (1970)
Teksti on osa Maija Lehtosen artikkelia "Aforismi", joka
käsittelee suomalaisen aforismin historiaa ja julkaistiin vuonna 1970 teoksessa
Suomen kirjallisuus VIII. Pro aforismi julkaisee nyt koko artikkelin uusien
lukijoiden ulottuville. Kirjoitus julkaistaan Maija Lehtosen luvalla.
Artikkelia on toimitettu verkkojulkaisua varten, esimerkiksi teksti on jaettu
uudella tavalla osiin, valokuvia on lisätty ja otsikoita muutettu. Itse tekstiä
tai sen järjestystä ei ole muutettu.
Suomalaisen aforismin historiaa käsittelevän artikkelin seuraava osa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!