Samana
vuonna 1919, jolloin Siljon runo- ja
aforismikirja Selvään veteen ilmestyi, Edith
Södergran julkaisi pienen aforisminiteen Brokiga iakttagelser (Kirjavia huomioita). Nämä aforismit ovat
syntyneet kirjailijan kehityksen murrosvaiheessa. Tyyliltään ne eivät muistuta
enempää Södergranin ihailemaa Nietzscheä
kuin hänen omaa runouttaankaan; ne ovat lakonisia ja objektiiviseen viileyteen
pyrkiviä, vailla södergranilaista väkevyyttä.
Ruotsinkielinen
aforistiikkamme on sikäli homogeenistä, että se on enimmälti Södergranin
merkeissä syntyneen modernistisen runoilijaryhmän kirjoittamaa. Nämä
aforistikot ovat kuitenkin kaikki vahvasti yksilöllisiä. Värikkäin heistä on
epäilemättä Elmer Diktonius. Hänen
esikoisteoksensa Min dikt (Minun
runoni, 1921) käsittää sekä runoja että aforismeja, kolmas, Brödet och elden (Leipä ja tuli, 1923)
pelkästään aforismeja. Ne ovat 25–27-vuotiaan runoilijan puheenvuoroja; myöhemmin
hän luopui tästä kirjallisuuden lajista. Min
dikt -kokoelman ajatelmat ovat tuoreempia, Brödet och elden on jossakin määrin edellisen teoksen toistoa,
vaikka eräät asenteet tulevat siinä selkeämmin näkyviin.
Elmer Diktoniuksen Min dikt -teoksen alkuperäispainoksen kansi (1921). |
Diktonius
on aforismeissaan sama uhitteleva ekspressionisti kuin lyriikassaankin. Hänen
kirjallinen neuvonantajansa O. W.
Kuusinen vertasi aforismeja taisteluaseisiin, ja hän itse käsitti
ajatelmiensa tehtäväksi vaikuttaa ihmisiin: "Elleivät sanani saata joitakuita
barrikadeille, sylkäisen niitä" (Brödet
och elden). Diktonius pyrki yhdistämään taiteellisen ja yhteiskunnallisen
vallankumouksen. Hän pilkkaa ja herjaa kangistunutta kulttuuria, ymmärtämätöntä
taidekritiikkiä, hedelmättömiä esteetikkoja. Hänen oma eettissävyinen
estetikkansa ei ehkä kuitenkaan ollut niin vallankumouksellista kuin näytti:
vertaillessaan Diktoniuksen ja Runebergin
aforismeja Rabbe Enckell on
havainnut niissä ihmeellistä yhtäpitävyyttä. Taiteen arvo on Diktoniukselle
"elämänarvo", taide on syvintä todellisuutta ja tyydyttää ihmisen
nälkää. "Nälkä" on aforismien tärkeitä sanoja; runoilijan rakkaus
proletariaattiin on sekin rakkautta nälkään, "vahvimman kovuuden
käyttövoimaan".
Diktoniuksen
kapina on myös väkevän persoonallisuuden pyrkimystä itsensä toteuttamiseen.
Enemmän kuin kukaan toinen aforistikkomme hän tuo omaa minäänsä esille
ajatelmissaan. Hän ilmaisee mielellään suorasanaisesti reaktionsa käsiteltävään
asiaan ("minä rakastan" – "minä vihaan"). Monet mietelmät
uhoavat ylimielistä itseluottamusta: "Man måste antingen tro på gud eller
på sig själv. Jag tror på mig själv" (Täytyy uskoa joko jumalaan tai
itseensä. Minä uskon itseeni.). Toisinaan Diktonius hahmottelee omaakuvaansa ja
antaa elämäkertansa kirjoittajalle vihjeen: "Jag är fyrkantig" – minä
olen neliskulmainen. Saman attribuutin saa uusi taide, vanhan
"pyöreän" taiteen vastakohtana.
Diktonius
suosii tiukkaa muotoa ja käyttää suhteellisen paljon elliptisiä, verbittömiä
lauseita. Hänen taistelevan, dualistisen näkemyksensä mukaista on antiteesin
runsaus. Aforismit rakentuvat usein kahdesta väitteen ja vastaväitteen
sisältävästä lauseesta; "mutta"-sana tehostaa antiteesia:
Konsten är i och för sig blott konst: ord, linjer, färger
eller toner. Men det som den väcker till liv inom oss, utgör dess värde.
(Taide
on sinänsä vain taidetta: sanoja, viivoja, värejä tai säveliä. Mutta sen arvo
on siinä, mitä se meissä herättää eloon. Min
dikt)
Diktonius
paiskelee värejä ihailemansa Van Goghin
tapaan, ja hänen sanontansa on usein hyperbolista. Näin on laita myös
kuvakielen, jolla on keskeinen asema Diktoniuksen – samoin kuin Koskenniemenkin – aforistiikassa.
Pyrkimystä elämän- ja maanläheisyyteen, henkisen ja fyysisen yhdistämiseen
ilmentävät monet seksuaalielämästä sekä yleensä ihmisruumiista ja sen
toiminnoista saadut metaforat, jotka toisinaan värittyvät positiivisesti,
toisinaan negatiivisesti. Luomistyön symboliikassa on nälän ohella siittämisen
ja synnyttämisen mielikuva etualalla: "Konstnären och livet avla
konsten" (Taiteilija ja elämä siittävät taiteen). Vastenmieliset ilmiöt
tai henkilöt ovat "huoruutta", "porttoja",
"onanisteja". Kulttuuria Diktonius vertaa jalkahikeen ja
käärinliinoihin. Abstraktisia käsitteitä hän konkretisoi verbi- ja
substantiivikuvin: "Men kanske jag knöt min näve kring det ruttnas
strupe" (Mutta ehkä kuristin nyrkilläni mädännäisyyttä kurkusta).
Diktonius luonnehtii ekspressionismia "verbitaiteeksi", ja hänen
omakin kielenkäyttönsä rakentuu huomattavassa määrin verbeille.
Luonnon
vertaukset ovat vähemmän tärkeitä. 'Kauneimpia' kuvia ovat siivet ja lento;
niiden vastakohtana on multa tai maankamaralla liikkuvat jalat. Olof Enckell on todennut tämän
"dynaamisen ekspansiontarpeen" ja "vegetatiivisen
mullanrakkauden" vuorovaikutuksen Diktoniuksen koko tuotannossa.
Hans Ruinin aforismeista ja fragmenteista koostuva Makt och vanmakt ilmestyi 1940 ja Gunnar Björlingin aforistisen tuotannon valikoima Så fjärran skäller 1952. |
Diktoniusko
mahtoi tehdä aforismin muotiasiaksi Suomen ruotsinkielisten kirjailijain
keskuudessa? Jossain määrin hän ainakin näyttää olleen toisten esikuvana.
Paitsi modernistien aikakauslehdissä, Ultrassa
ja varsinkin Quosegossa, aforismeja
julkaistiin 1920-luvulla varsin runsaasti myös vanhoillisemmassa Nya Arguksessa, jonka aforistikoista
tärkein oli selkeää, harmonista tyyliä viljelevä idealisti Hans Ruin.
Ultran
ja Quosegon avustajia oli Gunnar Björling.
Hänen 1920-luvulla alkaneessa runsaassa tuotannossaan proosarunon ja aforismin
raja pysyy aina häilyvänä. Runokokoelmiensa aforistiset ainekset hän on itse
koonnut valikoimaksi Så fjärran skäller
(Niin kaukana haukkuu, 1952). Björling on runokielen uudistaja ja jonkinlaisen
aukiolemisen, "rajattoman todellisuuden" filosofi. Suuri osa
kokoelman Så fjärran skäller
proosapalasista on lyyrisluonteisia välähdyksiä, mielleyhtymiä, huudahduksia.
Toisissa taas singahtaa aito aforistinen nuoli. Niiden tyyli on hieman
varovaisempaa kuin Björlingin runojen, ja 1930 -luvun puolivälistä ne alkoivat
yhä enemmän muistuttaa 'normaaleja' aforismeja. Tuolloin Björling myös ryhtyi
kirjoittamaan pitkähköjä "fragmentteja", joissa ajatusta kehitellään
loogisesti aukenevissa periodeissa. Enimmät näistä ovat Björlingin runouden
kommentteja ja elämänkatsomuksen kiteytymiä. Paradoksaalina pyrkimyksenä on
rajattomuuden ja suljetun kokonaishahmon yhdistäminen. Björlingin lyhyissä
mietelmissä ovat aiheina taiteen ohella elämä, ihmissuhteet ja itse-erittely.
Runoilijan minä on koko ajan esillä. Björling käyttää mielellään
määritelmämuotoa: "Våra ovänligheter är den lyckliges lyxartikel"
(Epäystävälliset eleemme ovat onnellisen ylellisyysesine). Hänen rohkeat
kuvansa ilmaisevat toisinaan fyysistä vastenmielisyyttä, toisinaan taas ovat
hyvinkin runollisia; yleensä niillä on unenomainen leima.
Maija
Lehtonen (1970)
Teksti on osa Maija Lehtosen
artikkelia "Aforismi", joka käsittelee suomalaisen aforismin
historiaa ja julkaistiin vuonna 1970 teoksessa Suomen kirjallisuus VIII. Pro
aforismi julkaisee nyt koko artikkelin uusien lukijoiden ulottuville. Kirjoitus
julkaistaan Maija Lehtosen luvalla. Artikkelia on toimitettu verkkojulkaisua
varten, esimerkiksi teksti on jaettu uudella tavalla osiin, valokuvia on
lisätty ja otsikoita muutettu. Itse tekstiä tai sen järjestystä ei ole
muutettu.
Suomalaisen aforismin historiaa
käsittelevän artikkelin seuraava osa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!