V. A. Koskenniemi totesi Uudessa Suomessa 1952, että aforismi on tullut
muotiin ja että kirjallisissa aikakauslehdissä tapaa paljon "usein
vihreiden kynäilijäin 'aforismeja', toisin sanoen pieniä lauselmia, joiden kai
pitäisi ilmaista meille suuria tai ainakin suppeassa muodossa lausuttuja
totuuksia". Koskenniemi, joka itse julkaisi 1950-luvulla runsaasti
aforismeja Valvojassa, lienee tarkoittanut lähinnä Näköalaa ja sen jatkoa
Parnassoa; näissä lehdissä ovat monet aloittelevat aforistikot saaneet tuotteitansa
julkisuuteen.
"Vihreän" polven osuus Suomen viimeaikaisessa
aforismikirjallisuudessa on kuitenkin ollut varsin vähäinen. Kokoelmia
julkaisseista aforistikoista vain muutama on syntynyt ensimmäisen maailmansodan
jälkeen. Toisaalta herättää huomiota, että ruotsinkieliset kirjailijamme miltei
näyttävät luopuneen tästä lajista. Vuodesta 1945 lähtien ovat muutamat
aikaisemmin aloittaneet tekijät (Wirtanen, Björling, Eklund) julkaisseet
kokoelmia, mutta Rabbe Enckelliä ja Nicken Malmströmiä lukuun ottamatta ei
uusia merkittäviä ruotsinkielisiä aforistikkoja ole ilmaantunut.
Toisen maailmansodan jälkeen julkaistuista suomenkielisistä
esikoiskokoelmista tärkein on Kaarlo Marjasen Nuolia sumusta (1946). Marjasen
toiminta lausuntataiteilijana ja kriitikkona on antanut sytykkeitä hänen
aforismeilleen. Pääpaino on toisaalta taiteen kysymysten, toisaalta
maailmankatsomuksellisen etsinnän alueella. Kokoelma jakaantuu osastoihin
siten, että tärkeimpiä aiheita käsittelevät ajatelmat ovat alussa ja lopussa,
samoin kuin Koskenniemen 1950-luvun kokoelmissa. Välille mahtuu "pienen
minuutemme" ja "rakkaan lähimmäisemme" ruotimista sekä kitkeriä
mietteitä vallasta ja vapaudesta. Sävy vaihtelee aiheen mukaan pateettisuudesta
sukkeluuteen; leimallisinta kuitenkin on miehekäs vakavuus. Pituuskin on
vaihteleva. Marjanen viljelee jonkin verran pitkänpuoleista, jopa sivun
mittaista "fragmenttia", mutta näitä ei ole enempää kuin tusina
teoksen kolmensadan ajatelman joukossa.
Marjasen perusnäkemyksenä on psykologian tuloksiin pohjaava oivallus
sielunelämän syvimpien, alitajuisten kerrosten ratkaisevasta merkityksestä sekä
persoonallisuudelle että taiteelle. Taideteoksen alkuperä on näissä
pohjakerroksissa, joilla on yhteys ihmiskunnan muinaiseen alkukantaiseen
kuva-ajatteluun. Luomiensa kuvien avulla taitelija vallitsee elämää, ja taiteen
vastaanottaja saa saman elämyksen "voitontuntona". Itsetuntemuksesta
ja itsekasvatuksesta puhuessaan Marjanen niin ikään tähdentää, että sielun
alemmat kerrokset ovat ylempien välttämätön pohja. Siveelliseen pyrkimykseen
tulisi kuulua tahdosta riippumattomienkin mielteiden jalostaminen.
Uskonelämästä Marjasella on skeptinen, ihmiskeskeinen käsitys: Jumala on
löydettävissä meistä itsestämme – ehkä jälleen noista sielun tajuttomista
voimanlähteistä. Marjasen vastenmielisyys kiinteää maailmankatsomusta kohtaan
muistuttaa Koskenniemeä, mutta hänen etsintänsä vaikuttaa aktiivisemmalta kuin
tämän. Itse asiassa kummallakin on arvoja, joita ei aseteta kyseenalaisiksi:
ihmisyys, henki, ajatus. Marjanen näyttäiksen kirjansa lopussa suorastaan
mystikoksi ja kirjoittaa proosarunoelman "ajatuksesta", joka täyttää
kaiken olevaisen.
Aforismien keskeinen aihepiiri on ilmaistu sellaisin tyypillisin kuvin
kuin luola, rotko, sielun pohjaliete, ruoppaus, syväporaus, kanavoiminen. Monet
kuvat tulkitsevat siirtymistä alhaalta ylöspäin:
Voima tulee pimennosta, sen muuntuminen tapahtuu valossa. – Nafta on uumenien nesteistä tahraavin ja tympein, mutta juuri siitä tislaat puhtaimman ja tehokkaimman polttoaineen hienoimpiin koneisiisi.
Marjasen aina uutta totuutta etsivälle ajattelulle on luonteenomaista,
että hän pyrkii kääntämään jokaisesta asiasta uuden puolen näkyviin ja
kampeamaan ajatuksen odottamattomille raiteille:
Hän on sinua vahvempi, sillä häneltä puuttuu enemmän. Hänellä on hallussaan peloittava voima: vamman voima.
Aforismien tyylillinen teho perustuu lisäksi usein verbien ja adverbien
omalaatuiseen käyttöön: "Ei riitä, että on; on tuikutettava olon
yli!".
Kaarlo Marjasen toimittamana ilmestyi 1955 Aaro Hellakosken niukka,
mutta painava aforismituotanto postuumina kokoelmana Lumipalloja. Sen
varhaisimmat ajatelmat oli julkaistu 1920-luvulla Aitassa, mutta useimmat
liittyvät Hellaakosken runouden myöhäiseen nousuvaiheeseen. Tekijä katsoo
ihmiselämän pienten ilmiöiden läpi olennaisimpaan. Pohjana on, kuten hänen
lyriikassaankin, avoimena oleminen, tunto kaiken olevaisen ykseydestä.
Vastakohdat voivat toteutua yhtaikaa, koska kaikki on pohjaltaan samaa. Tämän
näkemyksensä Hellaakoski ilmaise paradoksaalein antiteesein:
Mitä uskot, se tietysti on. Mitä et usko, se lienee vielä varmemmin.
Ei ole muuta kuin oleminen. Kristitty täydentää: oleminen jumalassa. Sitä lisäystä ei pirukaan kykene kieltämään, sillä oleminen jumalattomuudessa on likipitäen sama asia. Usko se on, joka autuaaksi tekee.
Syvimmät kokemukset ja vakavat kysymykset ilmaistaan arkisella, usein
humoristisella kielellä:
Kaikki asiat ovat aluksi ja lopuksi sama asia, siinä välimatkalla vain sen verran longollaan kuin kukin minä yrittää vimmaisesti niitten rakosesta pinnistää päätänsä esille.
Hellaakoski saattaa leikitellä kielen merkityksillä, mutta tarkkailee
valppaasti sanojen väärinkäyttöä ja niiden "inflaatiota". Hänen
aforismiensa, kuten runojensakin, merkityksellisimpiä sanoja on
"olla". Mutta se voi myös esiintyä muodossa "lienee", joka
aforistiikassa on ylen harvinainen. Potentiaalimuodot puhkovat aukkoja liian
tiukkoihin väitteisiin.
Eero Havaksen Viittatie (1935) ja Kierros kierrokselta (1945); Olavi Kareksen On on tahi ei ei (1960) ja Tervaa ja palsamia (1984); Risto Nivarin Pienuutta piilossa (1956) ja Avaimella suljettu (1965). |
Uskonnon kysymykset ovat parin viime vuosikymmenen aikana
askarruttaneet aforistikkojamme entistä enemmän, vaikka useimmat ovatkin
tunnustautuneet skeptikoiksi. Uskovaisten vuorosana on kuultu muutamissa
aforismikokoelmissa. Eero Havas (Viittatie, 1935, Kierros kierrokselta, 1945)
tai kirkonmiehet Olavi Kares (On on tahi ei ei, 1956) ja Risto Nivari
(Pienuutta piilossa, 1956) eivät yllä Stenbäckin tasolle. Havas on monipuolisin
ja epätasaisin; Kareksen väkevä kristillinen persoonallisuus antaa iskuvoimaa
monille hänen aforismeilleen, mutta hänen samoin kuin "modernia"
epäpapillisuutta tavoittelevan Nivarin sanontaa vaivaa kaavamaisuus.
Erkki Melartinin aloittamaa muusikko-aforistien linjaa ovat heikommin
menestyen jatkaneet Kerttu Wanne (Ilman naamiota, 1943, Riitaa sovussa, 1947,
Pienellä rakkaudella on suuri ääni, 1953) ja Kalervo Tuukkanen (Tuumailuja,
1960, Tuuma Tuumalta, 1964).
Maija Lehtonen (1970)
Teksti on osa Maija Lehtosen artikkelia "Aforismi", joka
käsittelee suomalaisen aforismin historiaa ja julkaistiin vuonna 1970 teoksessa
Suomen kirjallisuus VIII. Pro aforismi julkaisee nyt koko artikkelin uusien
lukijoiden ulottuville. Kirjoitus julkaistaan Maija Lehtosen luvalla.
Artikkelia on toimitettu verkkojulkaisua varten, esimerkiksi teksti on jaettu
uudella tavalla osiin, valokuvia on lisätty ja otsikoita muutettu. Itse tekstiä
tai sen järjestystä ei ole muutettu.
Suomalaisen aforismin historiaa käsittelevän artikkelin seuraava osa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!