Runoilija, esseisti ja
kirjallisuudentutkija V. A. Koskenniemi
oli suomalaisen kulttuurielämän, aforistiikankin voimahahmo. Ensimmäinen
suomenkielinen aforismikokoelma oli Koskenniemen Matkasauva (1926). Myös samana vuonna ilmestynyt teos Vuoden päivät sisälsi Koskenniemen
ajatelmia. Niitä ennen hän oli 1910-luvulla julkaissut ajatelmiaan
aikakauslehdessä Aika. Myöhemmin häneltä
ilmestyi aforismikokoelmat Elokuisia
ajatuksia (1954) ja Ihmisosa
(1958). Valitut mietelmät julkaistiin
1959. Käytännössä teos on lähes "kootut aforismit", ja Koskenniemi on
teosta varten muokannut (parannellut) useita ajatelmiaan.
V. A. Koskenniemen toimittama,
useisiin painoksiin yltänyt maailman mieteantologia Vaeltava viisaus julkaistiin 1952. Teoksen esipuheessa Koskenniemi
mainitsee tavoitteekseen ”koota suomalaiseen kieliasuun siirrettynä edustava
valikoima maailmankirjallisuuden hajallaan olevasta
mietelauselma-ainehistosta”.
1950-luvun alussa aforismi
kukoisti suomalaisessa kirjallisuudessa siinä määrin, että jotkut alkoivat
pitää aforismi-innostusta kulkutautina. Vuonna 1953 kriitikko Eino S. Repo
katsoi aforismien edustavan kyseenalaista taidemuotoa, koska niiden laatimiseen
ei välttämättä tarvita luovaa kykyä, sutkauttelutaito riittää. Lajia
puolustamaan asettuivat muun muassa Jouko Tyyri ja Kaarlo Marjanen. Aforismin
suosiota oli jo edellisvuonna Koskenniemi kommentoinut nihkeään sävyyn:
”aforismista on meidän päivinämme tullut tai on ainakin tulossa muotisana ja
aforistiikasta ahkerasti viljelty kirjallisuuden laji. Tuskinpa voi avata
kirjallisia aikakauslehtiämme tapaamatta niistä jonkun kynäilijän, usein vielä
varsin vihreän, ’aforismeja’.”
Mutta väheksynnän kohteeksi
joutui pian myös Koskenniemen oma aforistiikka. Pakinoitsijanimimerkki Nenän
eli Pentti Saarikosken parodiset aforismit julkaistiin Ylioppilaslehdessä
29.1.1960 ja syksyllä 1960 teoksessa Nenän
pakinoita. Pilkan kohteina olivat muun muassa aforistiikan mahtipontisuus
ja vuolassanaisuus, kuluneet vertauskuvat ja tilkeilmaisut, kirjailijoista
ennen kaikkea Koskenniemi. Nenän aforismit olivat Pekka Tarkan mukaan murhaava
isku Koskenniemen aforistiikalle ja aforistiikalle laajemminkin. Suurin osa
1960-lukua olikin aikaa, jolloin yleisesti uskottiin aforismin menettäneen
elinvoimansa.
"Aforismin syntymän
salaisuus on pikemminkin taiteellisessa intuitiossa kuin systemaattisesti
työskentelevässä logiikassa.", luonnehti Koskenniemi.
Esikoisaforismikokoelma Matkasauva
syntyi osaksi hänen pitkillä kävelyretkillään Ruissalossa kesällä 1926.
Kansanrunouden tutkija Matti Kuusi on osoittanut monien Koskenniemen aforismien
olevan vain muokattuja toisintoja sananlaskuista.
Ajatelmien ohella Koskenniemi
harrasti myös aforismin lähilajia epigrammia. Koskenniemen itsensä mukaan
sukulaisuus on niin läheinen, ”ettei mikään estäisi nimittämästä aforismia proosamuotoiseksi
epigrammiksi.” Epigrammeja laadittiin jo muinaisessa Egyptissä ja antiikin
Kreikassa. Yleensä ne olivat kaksi- tai nelirivisiä pikkurunoja, joita
kirjoitettiin muun muassa rakennusten päätyihin ja hautakiviin. Koskenniemi
sisällytti epigrammejaan muun muassa Matkasauvaan.
Myöhemmin hänen epigramminsa koottiin kirjaseen Minä ja maailma (1960).
Tämän jutun kuvat ovat
Päivälehden museosta Helsingistä, jossa järjestettiin vuonna 2010 Koskenniemen
elämäntyötä esittelevä näyttely. Näyttelyn osana olivat museon kolmeen vessaan
tehdyt seinäkirjoitukset, joissa käytettiin Koskenniemen aforismeja.
Vessakirjoitukset olivat esillä ainakin vielä helmikuussa 2015, jolloin oheiset valokuvat on otettu.
SAMI FEIRING
Viides aforismi kuuluu Koskenniemen kirjoittamassa muodossa "Huumori desinfisioi."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!