Kirjailija Johanna Venho (s. 1971) debytoi runokokoelmalla Postia Saturnukseen vuonna 1998. Muut
Venhon runoteokset ovat Ilman karttaa
(2000), Yhtä juhlaa (2006), Puolukkavarvas (lapsille, 2006) ja Tässä on valo (2009). Runojen ohella hän
on julkaissut lastenkirjoja ja romaaneja. Vuoden 2015 alusta Venhon aforismeja
on julkaistu Turun Sanomien
aforismipalstalla.
Johanna Venho on opiskellut
biologiaa ja kirjallisuustiedettä Jyväskylässä ja Helsingissä ja on filosofian
maisteri. Hän on työskennellyt muun muassa vapaana toimittajana ja suomentajana
sekä toiminut taiteilijajärjestöjen yhteistyöjärjestö Forum Artisin pääsihteerinä
ja perustanut runouslehti Janon
(www.janolehti.fi) Vilja-Tuulia Huotarisen kanssa. Kirjoittamisen ohella hän
ohjaa kirjoittajakursseja. Venhon saamiin palkintoihin kuuluvat muun muassa
Kritiikin kannukset (2001), Arvid Lydecken -palkinto (2003), Katri Vala
-palkinto (2006) ja Einari Vuorela -palkinto (2008). Blogiaan Venho pitää
osoitteessa www.ruusuikkuna.blogspot.fi .
***
Johanna Venho, sinun aforismejasi on tämä vuoden alusta julkaistu Turun
Sanomissa vuoroviikoin Markku Envallin lauseiden kanssa. Miten päädyit Turun
Sanomien aforistikoksi?
Olin iloisesti hämmästynyt, kun
minua pyydettiin vuoden aforistiksi. Olen kirjoittanut aforismeja lähinnä
omaksi ilokseni, kokeiluina, sitäkin muotoa tutkien. Varmaan yhtä kauan kuin
runojakin, eli kauan, mutta jollain tapaa välisoittoina tai sormiharjoituksina,
sytykkeinä muulle. Toisaalta pyyntö tuntui kohtalon sormelta ja
tarkoitukselliselta, koska haluan avata uusia ovia kirjoittamisessa. Minun ja
Markku Envallin afoäänet täydentävät erilaisuudessaan toisiaan.
Sinut tunnetaan ensisijaisesti runoilijana. Kuinka pitkään olet
kirjoittanut aforismeja?
Aforismien kirjoittajana olen
varmasti runoilija-aforista, runoni (ja nyttemmin myös proosa) on aina pyrkinyt
sisältämään myös ajatuskiteytymiä. “Onni ei ole kevyt reppu.” “Outo osa:/
tiivistää näkemäänsä / muutamaan sanaan, ja pelätä/ onnistuvansa.” Nämä säkeet
ovat Ilman karttaa -kokoelmasta.
Proosaa lukiessa etsin ja alleviivaan usein tekstistä mottolauseita. Hyvä
romaanikin voi olla täynnä sisäänkirjoitettua aforistista ilmaisua. Näen
kirjoittamistyön jatkumona, jossa lajirajojen ajattelu ei ole minun tehtäväni.
Tehtäväni on kirjoittaa, sitä muotoa joka esiin pyrkii.
Miten aforismisi syntyvät?
Kahdella tavalla: joko ankaran
miettimisen ja sanojen valitsemisen, järjestämisen ja pohtimisen tuloksena tai
äkillisenä oivalluksena, jäävuoren huippuna tiedostamattomassa tapahtuneen
jälkeen.
Onko runoudella ja aforistiikalla jokin perustavanlaatuinen ero? Jos,
niin mikä?
Minulle, nyt, perustavin ero on
se, että aforismilla pyrin sanomaan jotakin maailmasta, ihmisestä, elämästä.
Runossa voi olla äänteellisesti nautittava, soiva säe, kuva, hetken valotus,
tunnelma. Pelkät ravitsevat sanat riittävät kantamaan runoa, rytmi ja
laulullisuus on usein runoissani olennaista. Aforismissa etsin ohjenuoria
itselleni.
Jos ajattelemme Turun Sanomissa tähän asti julkaistuja aforismejasi,
voiko niitä yhtä hyvin kutsua (lyhyiksi) runoiksi?
Tätä en osaa sanoa, en pyri
määrittelemään tiukkoja raja-aitoja kirjoittamisen lajeille. En itse sanoisi
niitä lyhyiksi runoiksi, koska runossa käytän erilaista kieltä, haen
toisenlaista rytmiä kuin näissä aforismeissa. Lyhyt muoto on kieltämättä ollut
minulle vaikea, ja mieli tekee usein kirjoittaa sarjallisia aforismeja. Ehkä
myös siksi, että pidän asian katselemisesta eri puolilta, ajatuksen kääntelemisestä.
En koe väittämistä itselleni luonteenomaiseksi. Haluan tutkia myös sitä, miten
lyhyeen muotoon saa mahtumaan monimielisyyttä.
Miksi lahjakas runoilija haaskaa aikaansa aforismien kirjoittamiseen?
Mitä sellaista aforismilla muka voisi ilmaista, johon runo ei sovellu?
Kirjoittamisen eri lajit myös
ruokkivat toisiaan. En ole kirjailija, joka voisi tehdä pelkästään
lastenkirjoja tai runoja. Olen aina ollut kiinnostunut monista elämänalueista
ja minulle on luontevaa kirjoittaa erilaisia tekstejä, ottaa erilaisia
asentoja. En ajattele, että aforismeilla voisi ilmaista mitään sellaista, mihin
runo ei sovellu. Runoihin voi hyvin sijoittaa aforistisia kiteytyksiä. Mutta on
houkuttavaa kokeilla, löytääkö niin painavia ja puhuvia lauseita, että ne
kantavat yksin. Haluan harjaantua siinä. Aforismi on tiheydessään ja
lyhyydessään äärimmäisen vaativa laji. Voiko aforismi olla keveä? Voi, mutta silloinkin
se on viisas. Eikä viisautta voi tekemällä tehdä.
Missä määrin tunnet aforistiikkaa kirjallisuudenlajina? Millaiseen tai
keiden aforistiikkaan olet mieltynyt?
Koen läheisyyttä sellaisten
runoilijoiden kanssa, jotka ovat myös kirjoittaneet aforismeja: Mirkka Rekola,
Anne Hänninen, Tiina Lehikoinen, Marko Laihinen – minua kiinnostaa runon ja
aforismin rajankäynti ja lyyrinen afo. Johannes Ojansuun kirja Katoavaisuuden aineisto vaikutti
vahvasti. Aiempia ja aikaa kestäneitä: Virginia Woolfin tuotannosta olen
kerännyt paljon minulle merkityksellisiä lauseita, vaikka tiedän, että niitä ei
ehkä voi kutsua aforismeiksi. Olen jo nuorena mieltynyt Samuli Parosen ja
Diktoniuksen aforismeihin, samoin Markku Envallin Samurai nukkuu oli ylioppilasvuonnani minulle tärkeä kirja, ostin
sen pienestä korttelikirjakaupasta itselleni. Jokin Envallin afojen terässä
ruokkii omaa ajatteluani. Pidän aina siitä, että voin väitellä kirjaa vastaan
ajatuksissa, siitä, että jokin kirjassa hiertää eikä ole myötäsukainen. Oli
ihmeellistä päästä kirjoittamaan aforismeja Turun
sanomiin vuoroin Envallin kanssa, jokin ympyrä sulkeutui, kun tuo pyyntö
tuli. Ympyrän pitää sulkeutua, että pyörä voi pyöriä.
Aforismi tai sananlasku, joka on ollut sinulle merkityksellinen?
Runsaudesta on vaikea valita.
Otan ensiksi mieleen tulevat. Markku Envallin ajatus “Ihminen väsyy minän ja
roolin ristiriidasta. Ei työstä, vaikka hän niin luulee” palaa mieleeni
jatkuvasti.
Tiedän, että laulun säkeitä ei
saa sanoa aforismeiksi, mutta käsittelen niitä mielessä samaan tapaan: Patti
Smithin Because the night -biisin säe
“love is an angel disguised as lust” on minulle painokas. Ja sitten on Toivo
Rautavaaran laulun lakoninen säe, jonka voisin ottaa lohduttavaksi motoksi.
Siinä olennaista on, että laulu lauletaan mollissa, ja se muodostaa ristiriidan
sanojen kanssa. “Kaunis on kuolla, mutta hauskempi elää, hauska maita,
mantereita kuljeskella.”
Mitä on odotettavissa Turun Sanomien pestin jälkeen? Sijoitatko tulevat
aforistiset oivalluksesi runoihisi vai oletko ajatellut julkaista jonkin
aforistisen kokonaisuuden?
Olen ajatellut koota aforismeista
kokoelman. Alustavasti puhuinkin jo siitä Suomen aforismiyhdistyksen
puheenjohtajan, runoilija Marko Laihisen kanssa. Aika näyttää, koska minulla on
valmiina riittävästi hyviä lauseita. Päämäärä pakottaa ajattelemaan. Niin
ystäväni kirjailija Jaana Seppänen sanoi, kun pohdin, voinko ottaa vastaan Turun Sanomien pestin: terveellinen
homma, koska pakottaa ajattelemaan. Olen koko tämän pestin ajan kirjoittanut
ensi syksynä ilmestyvää romaania Kaukana
jossain onnenmaa, sekä lastenrunoja, jotka myös ilmestyvät syksyllä. Mutta
olen välillä ihan varta vasten lähtenyt aforisminmetsästyskävelylle: ruumiin
liikuttelu ja vaihtuvat maisemat ja valinnat joita summanmutikassa kävelijä
joutuu joka kadunkulmassa tekemään, ruokkivat ajattelua. Myös lukeminen ruokkii
sitä. Minua houkuttaisi kirjoittaa afoja myös ”vastaukseksi” luettuun: niin,
että ensin olisi esillä ”keskustelukumppanin” ajatus, sitten sen pohjalta
syntynyt oma miete. En ole tyytyväinen siihen, mitä olen aforismin saralla
saanut aikaan, joten hierre on hyvä.
Millaiset asiat pohdituttavat sinua tämän päivän Suomessa ja
maailmassa?
Se, että yhteiskunnassa ja
työmaailmassa asiat nähdään ongelma- ja ratkaisukeskeisesti, suoraviivaisesti
ja yksinkertaistaen, eikä dilemmoina, jossa erilaiset totuudet ovat elossa ja
olemassa yhtä aikaa ja jotka vaatisivat keskustelua ja erilaisten näkökulmien
hyväksymistä. (Keskustelen tästä aiheesta mieluusti.)
Ihmisten erilaisuus on huikeaa:
meillä on erilaisia, risteäviä maailmoja. Miten löydetään keskusteluyhteys
niiden välille? Konkreettisemmin: olen viime aikoina miettinyt paljon
taidepolitiikkaa ja sitä, miten taiteen ja politiikan maailmat voivat kohdata
ja ymmärtää toisiaan.
Ajattelen paljon myös sitä, millä
tavoin ihmiset kohtaavat toisensa, miten osaamme olla hyviä toisillemme,
millaisia sisäisiä esteitä meillä on. Minua kiinnostavat lukot ja estot,
ihmisten käytös, tökeryyskin, ja se, millaisia vaikuttimia sen takana on. Olen
kiinnostunut maailmallisesta roinasta ja väreistä, konkreettisesti ja
symbolisemmin. Mietin, mitä roina ja rönsy kertoo ihmisestä.
Ajattelen päivittäin lapsia ja
lasten kasvamista, sitä, miten kohtelemme lapsia.
Minulla oli nuorena voimakas
ekoaktivismikausi: asuin Jyväskylässä ja opiskelin ekologiaa ja
ympäristönhoitoa, asuin yhteisössä. Olin aika ankara ja mustavalkoinen noihin
aikoihin. Ympäristöasiat huolestuttavat ja painavat edelleen, tunnen
avuttomuutta: kuinka paljon yksittäinen ihminen voi valinnoillaan vaikuttaa?
Syksyllä ilmestyvässä romaanissa
käsittelen muun muassa sitä, miten ihminen voi rakastaa vahvasti ja säilyttää
silti itsensä, oman minänsä rajat. Tämä oman itsen ja yhteisyyden välinen raja
on kestoaiheeni.
Mikä on kirjoittamisessa palkitsevinta?
Suomen kielen rikkaudesta
nauttiminen, sen rakastaminen.
***
Johanna Venhon aforismeja ja runoja
Järjestys on tärkeintä. Löydä
omasi. Jäniksen jäljet lumihangessa, moneen suuntaan sirottuvat, purkautuva
helmet.
Talvella lumi käy näyttämässä
meille, mitä kaikkea se voi peittää.
Särösi, halkeamasi. Niihin saan
kiilani kiinni, kiipeän, näen maiseman johon voin asettua.
Vasta kun päästän irti, tajuan
miten paljon se painoi. Painoko minut piti maassa kiinni?
Pieni poika bussissa: jostain
kaukaa kirkas ääni. Aina kun kaivataan, kaivataan lasta.
Kevät. Jos nuo sirkkalehdet
jaksoivat työntyä siemenen kovan kuoren läpi, jaksan minäkin.
Kevään paljaat koivunoksat
kirjoittavat siniselle taivaalle kaipauksesta.
Kaiket illat televisiossa
lauletaan, koska asiat ovat liian mutkikkaita puhuttaviksi.
Kun tehtävä on suoritettu,
tanssit sitä paremmin mitä isommat kengät jaloistasi riisuit.
Luuli kuolevansa. Sai lahjaksi
monta puhdasta, uudelleen kirjoitettavaa vuotta.
Ajatusta ei saa lukita, mutta se
pitää sitoa kiinni maailmaan.
Oman häntänsä nostaja paljastaa,
että on ihmiselle susi.
Paremmin tietäminen &
oikeassa oleminen: pahan alku ja juuri.
Joka parhaiten tietää, se vähiten
sietää.
Kääntele lamppua, niin rotat
eivät pääse pesiytymään nurkkiin.
(Neljä viimeistä aforismia ovat aiemmin julkaisemattomia, muut on
julkaistu Turun Sanomissa tammi–toukokuussa 2015.)
***
Tämä on sinulle.
Puhun koko ajan sinusta, sinuun
melkein hukuin, mutta vielä
on pinnalla hengitysaukko. Sinä
muutut
maailman muodon mukaan,
elät. Päätöksessä pysyminen
on lyhytnäköisen kunnia.
Joka
näkee, se elää.
Meri muuttuu, meri muuttaa meitä.
Meren
pitkä hiljaisuus,
sukupuuttoon
kuoleva.
Se karstaa posket,
painaa urat silmien alle,
se on hampainen suisto ja
neula suussa, paljas suola,
silmistä sisään
valuvaa vettä. Väsyttävä
muuttuminen: matkanteon hinta,
hinta
ulapasta, jota pitkin pääsee mihin vain.
Hinta liikkuvista vastauksista,
ja
rakkaudesta, joka kurottuu
minusta sinuun,
koko
ajan ylettymäisillään,
tekee vahvaksi kuin alastomuus.
(kokoelmasta Ilman karttaa, 2000)
***
“I'll be your mirror
Reflect what you are, in case you don't know”
(Velvet Underground)
Olet tässä ensimmäistä kertaa.
Ovella,
joka näyttää kuvasi,
epäsäännölliset kasvot ja harmaat silmät,
pilvenrepaleet otsalla, entä
vartalo, käytetyn oloinen,
purtu, imetty ja mukiloitu,
rääkätty, pesty ja voideltu,
rikki rakastettu, villaan puettu
ruumis, leikkaussalin liinoista kuorittu.
Olet tässä ensimmäistä kertaa,
ovella, jossa on leveät karmit,
puhtaat peilit, näet itsesi
kokonaan ja voit mennä läpi
mutta vielä ei ole aika.
Voit tarttua kahvaan. Voit
kääntää avainta. Voit
valita: kun astut ovesta, kipu
lakkaa.
Sen oven takana et ole ikinä
ollut. Vihreää ja kosteaa,
sumua ja aurinkoa. Olet yksin
hiljaisuudessa. Nilkkoihin
kietoutuu
korsia, siltapalkkien levää,
kahlaat lempeän veden poikki,
se nuolee varpaanvälit,
olet siinä
ensimmäistä kertaa
ja kaikki on ohi.
(Venetsia, aqua alta lokakuussa 2010,
aiemmin julkaisematon)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!