Aforismien julkaiseminen on
helpottunut viimeisten 10–20 vuoden muun muassa sähköisten julkaisukanavien
myötä. Esimerkiksi oman blogin tai Twitter-tilin voi perustaa muutamassa
minuutissa. Kokonaisia aforismikokoelmiakin on julkaistu verkossa: Raine Mäkisen Muotoilija vuodelta 2008 muistuttaa taitoltaan perinteistä
aforismikokoelmaa, mutta on julkaistu vain internetissä. Olli-Jukka Jokisaari on julkaissut verkossa uudistetun laitoksen
(2005) edellisvuoden painetusta teoksestaan Hengen
helium. Tuorein esimerkki lienee Pertti
Munckin Minä, Oleva ja Oletus (2015),
josta julkaistiin 70 kappaleen rajoitettu painos paperisena, mutta joka on
verkossa vapaasti kenen tahansa luettavissa.
Keskusteluun painetusta ja
sähköisestä julkaisemisesta osallistui viime syksynä kirjailija ja
kirjallisuusvaikuttaja Karo Hämäläinen, joka 12.10.2014 kirjoitti Facebook-sivullaan näin:
”Seuraava kaunokirjallinen teokseni alkoi ilmestyä äsken. Se on
eräänlainen aforismikokoelma, joka ilmestyy seuraavien kuukausien aikana
Twitterissä tilillä @lauseita. Materiaalia olen kerännyt puolentoista vuoden
ajan, ja materiaali täydentyy vielä julkaisun kuluessa. Aforismikokoelma on
hieno formaatti, mutta lauseet eivät tarvitse kokoelmaa. Kuvittelen
saavuttavani @lauseita-tilillä enemmän lukijoita kuin siinä tapauksessa, että
painattaisin lauseita sisältävän tekstitiedoston. Lisäksi uskon tämmöisellä
projektilla pääseväni tunkeutumaan lukijoideni arkeen aivan toisin kuin kansien
sisään suljetuilla ajatuksilla. Uudet teknologiat ja julkaisumuodot antavat
kirjallisuudelle uusia toimintatapoja. Minusta tämä on yksi ilmeisimmistä.”
Hämäläinen täsmensi myöhemmin,
että hän saattaa julkaista jossain vaiheessa samaa aineistoa myös kirjana.
Kysyimme Karo Hämäläisen
mietteitä Lauseita-tilinsä kokemuksista sekä aforistiikasta yleisemminkin.
Twitter-kokoelmasi Lauseita
alkoi ilmestyä lokakuussa 2014. Silloisessa johdantokirjoituksessasi
Facebookissa arvelit muun muassa saavuttavasi enemmän lukijoita kuin painetulla
kokoelmalla ja pääseväsi tunkeutumaan lukijoidesi arkeen ”aivan toisin kuin
kansien sisään suljetuilla ajatuksilla”. Nyt kun tuosta on puolisen vuotta
aikaa, miten katsot näiden arvelujesi toteutuneen? Mikä on ollut sinulle suurin
yllätys aforismien Twitter-julkaisussa?
Tilillä on tällä hetkellä 258
seuraajaa. Minusta se on vähän. Tosin olen uudelleentweetannut käytännössä
kaikki Lauseita-tilin tweetit henkilökohtaisella tililläni, jolla on tällä
hetkellä 4894 seuraajaa, joten Lauseita-ajatuksille on luultavasti altistunut
samanmoinen ihmismäärä kuin kirjana julkaistavan aforismikokoelman
aforismeille. Osalle selvästi useampi, sillä suosituimpia tweettejä on
uudelleentweetattu hyvin, mikä on lisännyt altistukselle alttiiden
twitteröitsijöiden määrä.
Miksi seuraajia on
niukanlaisesti? Syitä lienee useita. Ensinnäkään en ole lähtenyt tekemään
Lauseita-tiliä tunnetuksi sillä yksinkertaisella tavalla, jolla tweettaajat
kuulemma hankkivat seuraajia, siis seuraamalla muita. Lauseita-tili ei seuraa
ketään. Toiseksi tili on ollut melko hiljainen: olen julkaissut tähän päivään
mennessä vain 53 ajatusta. Kolmanneksi tilin logokuva on varsin erikoinen eikä
luultavasti assosioidu eräänlaiseen aforismikokoelmaan, joten tweetin nähneet
eivät päädy seuraamaan tiliä, koska eivät ymmärrä kontekstia.
Yllätys? Ehkä olisin odottanut
enemmän vuorovaikutusta. Tosin Suomi-Twitter on muuttunut parin viime vuoden
kuluessa entistä enemmän äänitorvi-suuntaan.
Miten idea Lauseita-hankkeeseen
syntyi?
Huomasin joidenkin tweettieni ja Facebook-statusteni olevan
ilmaisultaan aforistisia. Aloin pohtia sitä, mikä tekee ajatuksesta aforismin.
Mikä on kontekstualisoinnin merkitys? Nämä ajatukset mielessäni aloin keväällä
2013 kerätä tekstitiedostoon ajatuksia ja ajatussarjoja. Aluksi suunnittelin
juonellista kokonaisuutta, mutta siihen tarkoitettua materiaalia en ole
käyttänyt vielä, sillä sitä varten tilillä soisi olevan enemmän seuraajia.
Twitter-julkaisu mahdollistaa palautteen saamisen kommenttien,
suosikkimerkintöjen ja jatkolähetysten myötä. Oletko huomannut jotakin selkeää
linjaa siinä, minkä tyyppiset lauseet saavat myönteisimmän vastaanoton?
Twitterissä suosittuja tuntuvat
olevan teepussimietelmät ja hyvän mielen ajatukset. Olen hieman pettynyt
siihen, että suosituin Lauseita-ajatus on ollut aiemmin keräämäni materiaalin
ulkopuolelta hetkessä ulos tuuttaamani "Elämästä ei koskaan tiedä. Siksi
jääkaapissa on hyvä pitää aina pullo samppanjaa." (6 uudelleentweettausta,
13 suosikiksi merkitsemistä). Myöhemmin olen oivaltanut, että tämä kertoo
Twitterin käytön luonteesta.
Ovatko kaikki aforismisi mahtuneet Twitterin salliman 140 merkin
mittaan vai onko jotain pitänyt jättää tilasyistä pois?
Ovat.
Kun lukee lauseitasi julkaisujärjestyksessä, havaitsee monissa kohdin
sarjallisuutta. Miten näet sarjallisen aforistiikan toimivuuden
Twitter-aforistiikassa verrattuna painettuun kokoelmaan?
Sarjalliset ajatukset olen
pyrkinyt laittamaan Twitteriin peräkkäin nopeassa tahdissa, jolloin vaikutus
olisi samanmoinen kuin painetussa kokoelmassa. Mielenkiintoiseksi tämän tekee
se, että Twitter-virtaa luetaan uusimmasta tweetistä vanhempia kohti, joten suurin
osa tullee lukeneeksi sarjan ikään kuin väärässä järjestyksessä.
Missä määrin Lauseita-hankkeesi
aforismit olivat valmiita jo ennen aloittamista ja missä määrin ne ovat
syntyneet matkan varrella?
Suurin osa on ollut valmiina, ja
tweettaamista odottaa tällä hetkellä parisataa ajatusta. Lauseita-tilin
olemassaolon aikana olen sekä kirjoittanut suoraan tilille että kerännyt
materiaalia tekstitiedostoon vastaisen julkaisun varalle. Tämä liittyy osaltaan
siihen, että mietin, kuinka saisin Lauseita-tilin suoran seuraajamäärän
suuremmaksi. Myös tilin profiilikuvan vaihtaminen eräänlaisen aforismikokoelman
henkeen sopivaksi on suunnitteilla ennen uutta ajatusinvaasiota.
Facebookissa kerroit, että saatat julkaista samaa aineistoa jossain
vaiheessa myös kirjana. Ovatko nämä ajatukset täsmentyneet suuntaan tai
toiseen?
Eivät.
Lauseita-kokoelmasi lisäksi olet käyttänyt aforistiikan muotoa ainakin
blogisi kirjoituksessa Kriitikko
(Karon kuvalehti 14.9.2013). Oletko näiden lisäksi kirjoittanut/julkaissut
muuta aforistiikkaa?
Hauskaa, että huomasit yhteyden!
Kriitiikko-teksti nimittäin kuuluu Lauseita-ajatusten keräystiedostoon. Siellä
taitaa olla myös jokin toinen aforistissävyinen proosateksti.
Olit äskettäin raadin jäsenenä valitsemassa Vuoden aforismikirjaa 2014.
Millainen kokemus se oli ja millainen kuva sinulle jäi viime vuoden
aforismikirjasadosta?
Raatilaisuus oli miellyttävä
kokemus. Viime vuonna ilmestyi kokoelmia laidasta laitaan, itse asiassa enemmän
kuin olin olettanut. Vaihtelua – niin muodon kuin laadunkin suhteen – on paljon
myös kirjojen sisällä.
Mitä muita huomioita olet tehnyt suomalaisesta aforistiikasta vuosien
varrella?
Laji on monipuolistunut ja
vapautunut, ja toisaalta itse olen alkanut nähdä aforistiikan laajemmin. Hyvin
muotoillut tai ajatuksia herättävät ajatukset ovat laajasti ymmärrettynä
aforistiikkaa.
Olet kirjallisuuslehti Parnasson
vastaava tuottaja. Kuinka paljon Parnassolle
tarjotaan aforistiikkaa?
Lyriikkatarjonnan hukuttavuuteen
nähden yllättävän vähän. Minusta aforismi istuu luontevasti kirjalliseen
aikakauslehteen.
Lauseidesi julkaisu Lauseita-tillilläsi
jatkuu. Miten summaisit tähänastisia kokemuksiasi?
Olen ollut aikomaani laiskempi,
mutta ryhdyn uuteen iskuun jahka muilta kirjallisilta kiireiltäni (romaanin
editointi) ennätän!
Karo Hämäläisen aforismeja
Lauseita-tililtä:
Vain kokeilemalla oppii, mitä ei
halua tehdä.
Romaanista tulee
kaunokirjallisuutta silloin, kun se ei suostu olemaan vastaus vaan muuttuu
kysymykseksi.
Sen sijaan että väittäisi
keksittyä, romaani kysyy totta.
Romaani vastaa kysymällä.
Kirjan sijaan lukijan on luettava
itseään.
Ei kirjassa olennaista ole se,
miten se päättyy, vaan se, mitä on sitä ennen ja sen jälkeen.
Aika ei ole kysymys vaan halu ja
tarve. Siksi pakko.
Näkee tunnelin, ei sitä
ympäröivää valoa. Ilman ei näkisi.
Näki valon tunnelin molemmista
päistä. Nääntyi niille sijoilleen, kun ei osannut valita.
Tunnelissa silmä tottuu valoon.
On mieletöntä pyrkiä
kirjoittamaan hyvin. On kirjoitettava paremmin.
Laskin asioita, joihin olen
elämässäni tyytyväinen. Sekosin.
En pelaa avoimin kortein. En
pelaa.
Luovuus: intensiivinen ajattelu,
ajattelun unohtaminen.
Kapeneehan siinä näkemys, jos
lukee kirjoja eikä niiden läpi.
Katseli innokkaasti ympärilleen.
Näki omat ajatuksensa, unohti muut. Osoitti avarakatseisuutensa lähdeviittein.
Nuorella on tulevaisuus, vanhalla
nuoruus. Keski-ikäisellä ei ole aikaa.
Kirjan paksuinen yksinäisyys.
Kun ajattelee kirjoittamalla,
teksti näyttää juuri siltä.
Hyvin suunniteltu ei ole puoliksikaan
tehty.
Hyvin suunniteltu vaikuttaa
puolivalmiilta, kunnes suunnitelma muuttuu. Silloin täysin tekemättä on myös
suunnitelma.
Suunnitelma vaaditaan pohjaksi
uusille suunnitelmille.
Suunnitelma on arvio tulevasta
kehityksestä.
Olet melko oikeassa. Siis täysin
väärässä.
Linkkejä:
Karo Hämäläinen (1976–) on monipuolinen kirjailija, jonka teoksiin
kuuluu muun muassa lasten- ja nuortenkirjoja sekä trillereitä ja tietokirjoja.
Hämäläinen on toiminut myös toimittajana ja kriitikkona, tällä hetkellä hän on
kirjallisuuslehti Parnasson vastaava tuottaja. Hämäläinen asuu Helsingissä.
Valokuva: Harri Hinkka (c) WSOY
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!