Olli Hyvärinen: Vielä kerran tulee toisenlainen aika (2006; kansi:
Mari Rogers)
IH: ”Piirros on mielenkiinnoton,
kannen suunnittelu on jäänyt kesken.” 1,5
EK: ”Aforistinen kansi: nopeasti
muotonsa löytänyt, ei liian selittävä. Kaaren jatkuvuus tukee
"toisenlaisen ajan" viestiä. Raikas, kalligrafiamainen.” 5
TS: ”Sympaattinen, pidän tekijän
nimessä olevasta auringosta. Teksti ja piirros sopivat hyvin yhteen.
Hengittävä. Kannessa on selviä teknisiä puutteita, niissä näkyy kuvan
pakkaamisesta johtuvia tahroja.” 2,5
Kannen suunnitellut Anna Mari
Räsänen kertoo: ”Olli Hyvärisen kirjassa Vielä
kerran tulee toisenlainen aika on musteella paperille Harakan saaressa
vuonna 2006 piirtämäni kansikuva ja kuvitus. Tein kuvituksen nimellä Mari
Rogers, myöhemmin olen siirtynyt takaisin tyttönimeeni Räsänen. Kirjan
teksteissä liikutaan ajan tuulissa moneen suuntaan, ja niin pyörii myös
kansikuvan lintumainen taikakuvio. Se on muotona tiivistynyt, melkein kuin
aaltojen rantaan huuhtelema ajopuu, lintu tai jalaton kaksipäinen pegasos,
aaltojen kovasti kohtelema, mutta yhä voimakas. Sitä seuraa kuvitteellisessa
auringon kaaressa kuunsirppi, nyt runoilijan polttamien tulitikkujen rajaama –
viittauksena kirjan tekijään, Olli Hyväriseen. Maapallo, joka sekin on kiinni
tämän piirrosmobilen avaruudelliseksi pidikkeeksi tulkittavassa kaaressa, on
kuvassa ensimmäisenä: Maailma on näin kaukaa nähty ja rajaton, mutta läheltä
katsoen melkein kuin tikkunekku, josta tulee mieleen yksi kirjan aforismeista:
Olen maailmankuva, hyvä ja kaunis, syömättäkin elän.”
Tiina Lehikoinen: Sitruunalumilyhtyjä (2008; kansi: Make Copies (=
Leevi Lehto), kannen kuva: Tommi Musturi)
IH: ”Psykedeelinen väritys tekee
kannesta erottuvan, mutta ei miellytä minua.” 2,5
EK: ”Ensimmäistä kertaa aikoinaan
nähtynä tämä oli isku palleaan. Kirjavuus ärsyttää, tekijän ja kirjan nimi
hukkuu. Tarkemmalla tarkastelulla löytyy kiinnostavia elementtejä. Uskalias,
poikkeaa hillitystä aforismikirjan kannesta.” 4,5
TS: ”Hyvin yksinkertainen kansi,
sarjanomainen kansiteksti nostaa kansikuvan pääasiaksi. Omaperäinen,
epätyypillinen kansikin korostaa irtiottoa perinteestä. Ansiokkaalla tavalla
erilainen, värimaailmaltaan elävä.” 4
Kannen kuvan tehnyt Tommi Musturi
kertoo: ”Kuva on puoliabstrakti ja monitulkintainen. Katsoja voi saada
viitteitä esittävästä ja tulkita kuvaa siitä edeten. Tämä sekä kuvan
orgaanisuus ja väririkkaus istuvat kirjan sisältöön. Kuvassa on töilleni
ominaista harkittua häiritsevyyttä, mitä löytyy myös teoksen sisällöstä.
Minulta tilattiin kirjan kansikuva. Make Copies teki teoksen taiton mukaan
lukien kannen typografian.”
Timo Salo: Epätietokirja (2009; kansi: Timo Salo)
IH: ”Ilmava, mutta piirros voisi
olla mielenkiintoisempi. Kuvan ja tekstin keskinäinen sommittelu jättää
toivomisen varaa. Tekstin ja kuvan leikkauskohta epämääräinen, mikä haittaa
tekstin ymmärtämistä. Neliömuotoisen kannen kokonaissommittelu kuitenkin
kohtalaisen onnistunut.” 2,5
EK: ”Kansi on "epäkuva"
kuten kirja ilmoittaa olevansa epätietokirja. Kalligrafinen. Kuvan viivan
rosoreuna on hyvä, kyseessä on ilmeisesti voimakas suurennos. Hienosti
uskallettu jättää tyhjää tilaa. Nappisuoritus aforismikirjan kanneksi.” 5
Timo Salo ei jäävinä arvioinut
omaa kanttaan. Teoksen saamat kokonaispisteet on laskettu siten, että
kolmansiksi pisteiksi on merkitty kahden muun raatilaisen pisteiden keskiarvo.
Timo Salo kommentoi
suunnittelemaansa kantta: ”Kansi on tehty ntamon sarjatyyppisen formaatin
pohjalta, kuvitus on vihkopiirroksestani, voimakkaasti suurennettu. Kuvan
silmästä lähtee g-kirjain. Kokonaisuus on oikealle kallellaan, mikä tuntuu
edelleen hyvältä ratkaisulta, dynaamiselta. Tämä on suunnittelemistani kansista
niitä, joihin olen tyytyväisin.”
Paavo Haavikko: Puhua, vastata, opettaa (2010, 3. painos; päällys:
Marjaana Virta)
IH: ”Taustan luolamaalauskuva tuo
historiallista perspektiiviä. Tekstineliö on mielenkiintoinen, samoin
kirjainten erikokoisuus. Väriskaala on miellyttävä – taustaväri suhteessa
valkoiseen ja mustaan.” 4,5
EK: ”Teksti kuvituksenomainen,
muodostaa aforismin tapaisen arvoituksen. Väritys rauhallisen onnistunut, ei
ylilyöntejä. Tekstiasettelu houkuttelee pitämään kirjaa kädessä, motorinen.” 5
TS: ”Uusintapainoksen kansi on
vaisu ja vaikutelmaltaan haalistunut. Väritasapaino on liikaa kallellaan
magentaan. Teräväpiirteisten kirjainten yhdistäminen kalliopiirrostaustaan luo
kylmän ja etäisen vaikutelman. Silmälle ei ole tarttumapintaa.” 2
Marjaana Virta kommentoi
suunnittelemaansa kantta: ”Kansi on yksi Haavikolle tekemistäni kansista,
joissa halusin nostaa lauseen kirjan esittelytekstistä. Ja tehdä typografialla
kuvitusta kirjan kanteen. ”Jotta näkisi tämän maailman on tultava tähän
maailmaan.” Tässä kannessa on luolamaalaus taustalla ja kommentti kirjasta
modernilla fontilla ja asettelulla tuo haluttua kontrastia menneisyyden ja
nykyisyyden kannalta. Tekstillä halusin luoda polun joka vie kirjan sisälle ja
sieltä ulos. Visuaalinen ratkaisu matkasta labyrintissä sopii mielestäni
kuvaamaan kirjan sisältöä. Ajatuksen etsimistä, ajatuksen polkua etc.”
Hannu Paronen: Jossain välissä toivo (2010; kannen tekijää ei
mainittu)
IH: ”Kirjan visuaalinen ilme
vaikuttaa kirjaa vanhemmalta. Tekstistä leikattu puu sopii hyvin aforismikirjan
kanteen. Taustaväri tyylikäs, selkeä musta. Kaksi vihreää puunlehteä tuovat
esiin kirjan nimeen sisältyvän toivon.” 3
EK: ”Leikkaa ja liimaa -tyyli oli
jossain vaiheessa suosittu ja helppo ratkaisu. Tekstin käyttäminen oksina antaa
mielikuvan paljosta asiasta. Kokonaisuutena kansi hiukan kova, johtuu ehkä mustasta
taustasta. Ehkä turhan helppo ratkaisu.” 2,5
TS: ”Nykyaforismikirjan näköinen,
varsin tyylikäs. Kirja kooltaan käteen sopiva. Kannessa paljon tekstiä, mikä
tuo lievän puuroisuuden tunteen.” 3,5
Markku Envall: Alkuräjähdys on kesken (2011; päällys: Tarina
Lounasmaa, päällyksen kuva: Will Crocker)
IH: ”Hyvä. Kirjan nimeen
rajoittuvat aforismit muodostavat alkuräjähdyksen, laajenevan tilan. Envallin
pieni valokuva on esillä graafisen kauniisti. Nykyaikainen.” 4,5
EK: ”Tarina Lounasmaan tyyli on
tässäkin tunnistettava. Aforismien käyttö kannessa räjähdyksen osina viehättää.
Asetteluna onnistunut.” 5
TS: ”Jollain tapaa hauska,
leikillinen, mutta kokonaisuutena levoton. Harmoniset värit, jopa
metallinhohtoinen väri istuu kokonaisuuteen. Kannessa on tiettyä
provokatiivisuutta, ei suostu olemaan vain tyylikäs. Kirjan nimi hukkuu, vaikka
se on keskellä. Aforismien räjähtäminen kirjan nimestä on tarpeetonta
mainosmaisuutta, Envall ei tunnettuna kirjailijana sellaista kaipaa. Jollain
kummallisella tavalla kannen epäsuhtaiset osat kuitenkin pysyvät tasapainossa.”
2,5
Mirja Pirhonen: Kettuja ja enkeleitä (2012; kansi: Nina Pirhonen)
IH: ”Selkeä. Värikompositio
voimakas - valkoinen, musta ja punainen -, mutta ei miellytä minua.” 2,5
EK: ”Paljas ja autio.
Mittasuhteet kuvan ja tekstin välillä eivät oikein toimi. Kuva voisi olla
paremmin esillä, esimerkiksi isompana. Tyhjän tilan mukana olo on hyvää, mutta
sitä on käytetty oudosti.” 1,5
TS: ”Rohkean pelkistetty,
informatiivinen, "tiedottava". Onko ketulla taskulamppu tassussaan?
Karu, hallittu, mutta turhan arkinen. Hiukan sulkeutunut, ei synnytä
riittävästi mielikuvia. Fontti on jäykähkö ja asiallisuutta korostava.” 2,5
Nina Pirhonen kommentoi
suunnittelemaansa kantta: ”Halusin kuvata Mirja Pirhosen Kettuja ja enkeleitä -kirjan kannessa teoksen henkeä.
Kirjoituskokoelma on yhteiskuntakriittinen ja osin tummasävytteinenkin.
Valitsin sen vuoksi voimakkaan oranssinpunaisen ja pelkistin ketusta mustan
siluetin. Valkoisen juovan voi nähdä valona ja vastavoimana. Kannen teksti
jatkaa kuvan rytmitystä ja muodostaa kuvalle perspektiivin.”
Johannes Ojansuu: Katoavaisuuden aineisto (2014; kansi: Timo Salo,
valokuva: Johannes Ojansuu)
IH: ”Kansi vaikeasti
ymmärrettävä, en löydä siitä merkityssisältöjä. Vihreä väri mielenkiinnoton. Ei
puhuttele minua.” 1,5
EK: ”Viime vuosien lempikansiani,
yksinkertaisen kaunis. Köyden hauska oivallus: sisältää kirjailijan
nimikirjaimet. Kuva-aihe häviää luontevasti, katoavaisuuteen. Akvarellimaisen
herkkä. Esittävyys ja osoittelevuus puuttuvat hyvällä tavalla. Tämä kansi voisi
osallistua Vuoden kaunein kirja -kilpailuun!” 5
Timo Salo ei jäävinä arvioinut
omaa kanttaan. Teoksen saamat kokonaispisteet on laskettu siten, että
kolmansiksi pisteiksi on merkitty kahden muun raatilaisen pisteiden keskiarvo.
Timo Salo kommentoi
suunnittelemaansa kantta: ”Käsitelty Johanneksen valokuva on kaunis. Köysi
muodostaa nimikirjaimet J.O. Olen pohtinut, oliko kiiltävä lakkapinta paras
ratkaisu ja sitä, pitäisikö kustantajan nimen olla valkoisin kirjaimin ja
toisessa laidassa. Teoksen nimen typografia menee hiukan puuroiseksi. Koko
kuvassa on rauhallinen vedenalainen tunnelma, vaikka vesiraja kulkee kannen
yläosassa.”
Pekka Kejonen: Kertakäyttösatori (2014; graafinen muotoilu ja
valokuva: M-L Muukka)
IH: ”Hyvä. Sana ”kertakäyttö” tuo
ristiriidan kuvan kanssa: ihmiset eivät ole kertakäyttötavaraa. Vauvan itku
voisi viitata syntymäparkaisuun - jotakin on syntymässä. Kuvan rasterointi ja
mustavalkoisuus toimivat hyvin värillisen tekstin kanssa.” 5
EK: ”Ahdistava kuva. Fontti on
ärsyttävä, epäselvä ja huonosti valittu. Muuten kyllä kaunis ja selkeä kansi.
Asettelultaan onnistunut. Kuvanvalinta oudoksuttaa. Provokatiivinen.” 3,5
TS: ”Pidän. Yksinkertainen kansi,
joka synnyttää vahvan mielikuvan esimerkiksi kirjailijan persoonasta.
Kiinnostava scifi-henkinen fontti, jota käytetty johdonmukaisesti.” 3,5
Kirjan graafisen asun
suunnitellut Marja-Leena Muukka kertoo: ”Pekka Kejosen kanssa minulla on ollut
pisin yhteistyö, aina 1990-luvun alusta. Ideoimme kansikuvia jo ennen kuin
käsikirjoituksetkaan ovat syntyneet. Pekan verbaalinen maailma tarjoaa
ruhtinaallisen mahdollisuuden tarttua myös moniin visuaalisiin tempaisuihin.
Milloin olimme Bulevardilla vaipoissa, milloin täytetyn jazz-jäniksen kanssa
kovassa pakkasessa tai pakkopaidassa eduskuntatalon portailla!
Kertakäyttösatorissa käytin huutavan lapsen kasvoja, kuin pienen samurain, joka
kejosmaiseen tapaan kapinoi ajan ilmiöitä vastaan. Kannattaa avata kirjan
kannet, sillä niiden sisäpuoli, kuten sisuskin, on suunniteltu. Kansi
(varsinkin etukansi) on vain pieni osa koko kirjan kokonaisuutta.”
RAATI ON PUHUNUT, SUOMALAISEN
AFORISTIIKAN PARHAAT KANNET OVAT:
1. Samuli Paronen: Maailma on sana (Kosti Antikainen) (4,8
pistettä)
2.–3. Maria Jotuni: Avonainen lipas (tekijä ei tiedossa)
(4,5)
2.–3. Jarkko Laine: Toinen mustakantinen vihko (Katri Niinikangas)
(4,5)
4. Kaarlo Marjanen: Nuolia sumusta (tekijä ilmeisesti Einari Wehmas)
(4,3)
5. Mirkka Rekola: Tuoreessa muistissa kevät (Tarina
Lounasmaa) (4,2)
Voittajakannen suunnitellut Kosti Antikainen syntyi Kuopiossa
5.6.1930. Vuonna 1948 hän muutti Helsinkiin. Itseoppinut Antikainen loi
arvostetun uran graafikkona. Kirjankansia hän suunnitteli noin 600, joista
vajaat 200 oli Otavan Delfiinikirjat-sarjan kansia. Delfiinikirjojen myötä
”syntyi Suomessa ainutlaatuinen yhdistelmä, jossa kirjan sisältö ja graafinen ulkoasu
saumattomasti liittyivät toisiinsa”. Kosti Antikaisen elämä katkesi
ennenaikaisesti kun hän 3.10.1980 kuoli ajamansa hirvikolarin seurauksena.
”Kosti Antikainen toi päällyksiin
vahvan piirustuksellisen leiman ja rehevän yleisilmeen. Rehevyys ei Antikaisella
ollut muotojen ja aiheiden runsautta, vaan pikemminkin kansien aiheet olivat
niukkoja ja tiukasti rajattuja. Mutta tapa piirtää ja maalata on mehevää ja
ennen kaikkea värien käyttö on vahvaa ja rikasta. Ennakkoluuloton
epäsuomalainen värimaailma on Kostille tyypillistä.”
(Lainaukset Julistemuseon julkaisusta
Kosti Antikainen 1930–1980)
Oliko raati oikeassa? Mikä on sinun suosikkisi? Onko sinulle jäänyt
jonkin muun aforismikirjan kansi mieleen hyvässä tai pahassa? Kommentoi alle!
Julkaisemme myöhemmässä vaiheessa vielä ainakin yhden postauksen aforismikirjojen kansista.
Julkaisemme myöhemmässä vaiheessa vielä ainakin yhden postauksen aforismikirjojen kansista.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista