Kansitaiteesta on aforistiikan
yhteydessä puhuttu valitettavan vähän. Niinpä Pro aforismi päätti nostaa esille
suomalaisten aforismikirjojen kannet ja aforismiteosten graafisen suunnittelun.
Esiraati teki alkukarsinnan rajaten esiteltävien kirjojen määrän 25:een. Mukaan
pyrittiin saamaan monipuolinen valikoima visuaalisesti kiinnostavia kansia.
Mukaan kelpuutettiin ainoastaan varsinaisia aforismikokoelmia, ei esimerkiksi
teoksia, jossa aforismeja on vain pieni osa kirjan sisällöstä. Nyt valitun 25 kannen
ulkopuolelle jäi monia esittelemisen arvoisia kansia, joihin toivottavasti voimme palata
myöhemmin.
Kolmihenkinen, varsinainen raati
koostui henkilöistä, joilla on kokemusta sekä kuvataiteista että aforistiikasta.
Iiris Hälli on kuvataiteilija ja
aforisti, Eva Kyyhkynen
kuvataideopettaja ja aforisti. Timo Salo
on aforisti, joka on tehnyt kirjankansia ja muuta graafista suunnittelua. He
arvioivat kannet sekä sanallisesti että pistein asteikolla nollasta viiteen.
Myös kansien tekijät saavat puheenvuoron siltä osin kuin heitä on tavoitettu.
Juttu julkaistaan käytännön syistä kolmessa osassa vanhimmista kansista
aloittaen. Viimeisessä, kolmannessa osassa paljastetaan, mikä kansi valittiin
suomalaisen aforistiikan parhaaksi.
Maria Jotuni: Avonainen lipas (1929; kannen tekijää ei mainittu)
IH: ”Koristeellinen teksti
muodostaa kauniin kehyksen, lippaan. Kohopainatus on mukava yksityiskohta ja
pergamentinoloinen kansipaperi tuntuu miellyttävältä.” 4,5
EK: ”Aikansa tuote, klassista
osastoa. Reunuksen teksti rajaa kannen hienosti, keskittää kannen aiheen.” 5
TS: ”Kirjan nimi kivasti
kehyksissä, toteutettu hienosti. Tämän keinon voisi jopa tuoda takaisin
nykykansien suunnitteluun. Hillitty seepia kaunis kannessa, mutta kansi
kokonaisuutena hiukan raskas monine elementteineen.” 4
Kaarlo Marjanen: Nuolia sumusta (1947; kannen tekijää ei mainittu*)
IH: ”Kuva toistaa kirjan nimen.
Tyyli ja kirjasinlaji selkeää 40-50-lukua. Oman aikansa grafiikan edustajana
tyypillinen ja komeakin kansi.” 4
EK: ”Klassinen, selkeä,
cocteaumaista graafisuutta. Väritys toimii hyvin. Teemassa sanansaattajuutta ja
osuvuutta. Kirjasimet puhtaita, niissä ripaus jugendia. Komea kansi, voisin
vaikka pitää pöydälläni.” 5
TS: ”Jylhän klassinen kansi,
arvokkuuteen pyrkivä. Kuva ei ole piirroksena kovin korkeatasoinen, silti värit
ja rytmi toimivat. Kannen hiukan naivistisestakin ihmishahmosta voi löytää myös
leikkisyyttä. Itsetietoinen, kompromissiton.” 4
* Ville Hännisen ystävällisen huomion mukaan kannessa olisi Einari Wehmaksen signeeraus. (päivitetty 18.9.2015)
* Ville Hännisen ystävällisen huomion mukaan kannessa olisi Einari Wehmaksen signeeraus. (päivitetty 18.9.2015)
Albert Lange Fliflet: Tuli niemen
tutkaimessa (1950; kannen tekijää ei mainittu)
IH: ”Ilmava ja selkeä. Tekstien
asettelu ja koot suhteessa toisiinsa hyvät. Kuva jää arvoitukseksi, ainakin
tämän päivän ihmiselle.” 3
EK: ”Sanan jakaminen kirjan
nimessä oudoksuttaa. Muilta osin klassinen, selkeä ja kosiskelematon. Kuva on
hieno, siihen on saatu paljon asiaa ja tapahtumaa, mutta myös
arvoituksellisuutta.” 4
TS: ”Sodanjälkeisen ajan
tyypillinen kansi, jota ilmentää muun muassa pieni vinjetti. Uusklassista
tyyliä ilmentävä, hivenen mielikuvitukseton peruskansi.” 2,5
Jouko Tyyri: Takiaisia (1950; kansikuva: Maija Karma)
IH: ”Kirjan nimeen viittaavat
kannen takiaiset ovat liian osoittelevia. Kirjasinvalinnat mielenkiinnottomia.”
2,5
EK: ”Kansi on kaunis, kirjan
nimen fontti on kiinnostava, siinä on jotain aforistisen piristävää.
Värivalinnat erikoisia, mutta kauniita. Näkyykö kuvassa myös siljolainen tiukka
solmu? Vaalea kehys rajaa kannen hyväksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.” 4
TS: ”Sodanjälkeinen,
konservatiivinen, lyyrinen muodoltaan. Viehättävällä tavalla oman aikansa
näköinen, tyyliteltyjen takiaisten kuva on onnistunut. Kirjan nimi ilmentää
poleemisuutta, mutta kuva ei. Tietyllä tavalla miellyttävä. Kirjan muoto
mukavan epäsovinnainen, hiukan leveä suhteessa korkeuteen.” 4,5
Viljo Römpötti: Toteamia (1953; kannen tekijää ei mainittu)
IH: ”Oman aikansa graafisen
suunnittelun parhaimmistoa. Tyylikkäät värit. Kaksi kuvamaailmaa - geometrisuus
ja valkoinen "pilvi" - muodostavat hyvän kontrastin. Voisin
kuvitella, että kirja on aikoinaan erottunut myyntipöydällä.” 4
EK: ”Tässä on meininkiä. Kovan ja
pehmeän, vinouden ja pyöreyden yhdistäminen toimii. Värivalinta on kaunis.
Fontti tuo mieleen vanhat suomalaiset elokuvat. Valkoinen
"musteläiskä" on hyvä vastakohta muulle. Kokonaisvaikutelma kuitenkin
sekava, vähän liikaa kaikkea.” 2,5
TS: ”"Linoleumilattia".
Estetiikka ilmentää arkisuutta ja maanläheisyyttä, ehkä viitataan
käyttökirjallisuuteen. Hiukan kunnianhimoton, silti omalla tavallaan kaunis ja
johdonmukainen. Käsinkirjoitettu teksti on viehättävä.” 4
Aaro Hellaakoski: Lumipalloja (1955; kannen tekijää ei mainittu)
IH: ”Kansipaperin lumimainen,
rypyliäinen pinta on miellyttävä, samoin kirjan pieni koko. Tekstit ovat
visuaalisesti miellyttävät. Kannen ilmavuus viittaa vastakohdan kautta sisällön
painavuuteen. Selkeä ja konstailematon kansi.” 4,5
EK: ”Tuo mieleen ranskalaiset
kirjankannet. Yksinkertaisen viehättävä. Vahva kansi olematta tungetteleva.”
4,5
TS: ”Yksinkertainen, sarjamainen,
vihkomainen. Pelkistetyn kaunis. Tunnetun kirjailijan kokoelmaksi kansi on
vaatimaton.” 3
Oiva Paloheimo: Oivalluksia (1959; kannen tekijää ei mainittu)
IH: ”Hyvät värit, mustavalkoisen
valokuvan suhde taustaan on hyvä. Kuvan olo osittain tekstin päällä luo pienen
syvyysvaikutelman. Näistä huolimatta kansi jää hivenen vaisuksi.” 2,5
EK: ”Kirjailijan kuva kannessa on
liian dominoiva. Kuvan leikkaus kanteen on keinotekoinen. Levoton fontti, myös
kaksi kokonaisuutena levoton ja tasapainoton.” 1
TS: ”Leppoisa ja hauska kansi.
Viisikymmentälukulainen typografia, kirjaimet paperista leikatun tapaisia.
Terrakotanvärinen tausta. Kannessa aavistus tunkkaisuutta, joka usein tulee
mustavalkokuvan ja painoväripinnan yhdistämisestä.” 3
Origo: Murehtijan päiväkirja (1961; kannen kuva: Pena (= Pentti
Myllymäki))
IH: ”Humoristinen ja kiva kansi.
Selkeä kokonaisuus. Lämmin ruskeanoranssi kirjan nimi istuu hyvin valkoiseen
pohjaan.” 3
EK: ”Ei viehätä visuaalisesti,
mutta on humoristinen ja uteliaisuutta herättävä. Fontti on aika rankka.” 2,5
TS: ”Kuvituksen ja tekstin suhde
on selkeä. Aikansa tyypillistä käyttögrafiikkaa. Vaalea oranssi on miellyttävä
väri. Jo tuolloin jaettiin sanoja eri riveille ilman tavuviivoja!” 3
Tuo Jotunin kansi on Topi Vikstedtin tekemä. Siinä on kustantajan alla signeeraus, joka on vähän tavallista Vikstedtin sigiä koukeroisempi, mutta se se minusta on. Huippuhieno.
VastaaPoista