Juttusarjan osa 1 osa 3
Kalervo Tuukkanen: Tuuma tuumalta (1964; päällys: Erkki Ruuhinen)
Iiris Hälli: ”Selkeä ja ilmava, mutta ei
tyylikäs. Kirjasinlajit tyylillisesti liian erilaisia.” 2,5
Eva Kyyhkynen: ”Näyttää aforismikirjalta.
Tyhjä tila tuo tilaa tuumailla. Sommitelma mielenkiintoinen. Kirjailijan kuva
kannessa on hyvä ratkaisu. Yleisvaikutelma kuitenkin laimea ja mitäänsanomaton.
Voimaton.” 2
Timo Salo: ”Tiettyä arvovaltaisuutta.
Kansi otettu viehättävästi haltuun. Perussommittelu hyvä. Kirjan nimi on
kauniilla kirjaimilla, miellyttävää typografiaa.” 3,5
Kannen suunnitellut Erkki Ruuhinen kertoo: "Hiukan selityksiä – tuuma tuumalta. Olen yllättynyt, että kansi on löytynyt raadin arvioitavaksi. Itse haluaisin unohtaa sen. Syksyllä 1964 olin juuri täyttänyt 21, ja rimaa hipoen läpäissyt MG-koulun karsintakurssin. Samana syksynä sain suunnitella WSOY:lle ensimmäisen kanteni. Silloin graafikontaimella ei ollut käytössään tietokoneita, ei edes reprokameroita. Eikä oikein hajuakaan siitä, miten kansi tulisi asiakkaalle esittää, tai panna lopullisesti painokuntoon. Tilaaja halusi säveltäjästä kanteen kuvan, he saivat sen. He halusivat myös nimikirjoituksen. Senkin he saivat, mutta liian täsmälliseksi tehtynä. Teoksen nimen asuun panin mukaan kaikki silloiset taitoni tehdä kanteen ja asiaan sopivia kirjaimia... Huonon luonnoksen ja kakki pyydetyt palaset vein Kaarina Visakannolle, joka ilmeisesti uskoi kykyihini. WSOY:n oma graafikko Heikki Alanko antoi sitten ohjeet kuvalaattojen tekijöille ja asemoi palaset paikoilleen. Jokainen aforisti kirjoittaa joskus ensimmäiset mietteensä, kuvataiteilija tekee taulunsa, ja graafikko kantensa. Kaikki ne eivät ole mestariteoksia. Ei tämäkään. Useimmat aloitukset kannattaisi armeliaasti unohtaa."
Kannen suunnitellut Erkki Ruuhinen kertoo: "Hiukan selityksiä – tuuma tuumalta. Olen yllättynyt, että kansi on löytynyt raadin arvioitavaksi. Itse haluaisin unohtaa sen. Syksyllä 1964 olin juuri täyttänyt 21, ja rimaa hipoen läpäissyt MG-koulun karsintakurssin. Samana syksynä sain suunnitella WSOY:lle ensimmäisen kanteni. Silloin graafikontaimella ei ollut käytössään tietokoneita, ei edes reprokameroita. Eikä oikein hajuakaan siitä, miten kansi tulisi asiakkaalle esittää, tai panna lopullisesti painokuntoon. Tilaaja halusi säveltäjästä kanteen kuvan, he saivat sen. He halusivat myös nimikirjoituksen. Senkin he saivat, mutta liian täsmälliseksi tehtynä. Teoksen nimen asuun panin mukaan kaikki silloiset taitoni tehdä kanteen ja asiaan sopivia kirjaimia... Huonon luonnoksen ja kakki pyydetyt palaset vein Kaarina Visakannolle, joka ilmeisesti uskoi kykyihini. WSOY:n oma graafikko Heikki Alanko antoi sitten ohjeet kuvalaattojen tekijöille ja asemoi palaset paikoilleen. Jokainen aforisti kirjoittaa joskus ensimmäiset mietteensä, kuvataiteilija tekee taulunsa, ja graafikko kantensa. Kaikki ne eivät ole mestariteoksia. Ei tämäkään. Useimmat aloitukset kannattaisi armeliaasti unohtaa."
Risto Nivari: Avaimella suljettu (1965; päällys: Heikki Alanko)
IH: ”Kuvaidea on epämääräinen,
eikä kaunis väri pelasta kantta.” 1,5
EK: ”Itsestään selvä, ei nouse
esiin hyvässä eikä pahassa. Moninainen ja vihjeenomainen kuva-aihe katoaa, ehkä
tarkoituksella. Kuvavalinnan perustelu jää hämäräksi.” 1,5
TS: ”Arvasin, että tämä on
1960-luvulta. Yksinkertaisen elegantti. Sovinnainen ja tasapainoinen. Jollain
tavalla raskas värimaailma, mutta valkoinen kasviaihe on viehättävä. Kaunis
piirros. Konservatiivinen ja hillitty kansi.” 3,5
Samuli Paronen: Maailma on sana (1974; päällys: Kosti Antikainen)
IH: ”Joukon mielenkiintoisin.
Kuvallisesti kaunis. M-kirjaimen linjat ja värit rakentavat maailman, ovikin
ehkä näkyvillä. M-kirjain suojelevassa suhteessa kirjan nimeen. Kuva viestii,
että maailma on myös kuva. Kannen kuva tuo mieleen Paul Kleen teokset.” 5
EK: ”M-kirjain hyödynnetään
monistamalla. Tekstin asettelu suhteessa kuvaan onnistunut. Kaunis väriskaala.”
4,5
TS: ”Parhaita suomalaisia
aforismikansia. Värikäs M-kirjain viehättää. Herkät värit, lasimaalausmainen.
Typografia onnistunutta, lähes leipätekstikirjaimia, koruton, asiallinen, mutta
samalla nimi nousee kauniisti esiin.” 5
Helena Anhava: Sivusta (1976; päällys: Sinikka Koskimäki)
IH: ”Suhteellisen tyylikäs,
kiiltävänmusta väri on hyvä. Synkkä ajatellen lukijan houkuttelemista.” 3
EK: ”Komea, luottaa tekijän
nimeen. Ei selittele. Tyhjä tila toimii hyvin, vaikuttava. Vaikka on musta, ei
ole pimeä.” 4
TS: ”Todella pelkistetty,
vähäiset elementit. Itsetietoisuutta, aavistuksen torjuva. Kirjan nimi Sivusta
on asemoitu sivuun. Tietyllä tapaa tyylikäs kirja.” 3,5
Maija Paavilainen: Valoa (1994; kannen kuva ja suunnittelu: Maija Paavilainen (tekijän nimeä ei ole mainittu
kirjassa))
IH: ”Hyllypaperimainen. Ei herätä
mielenkiintoa.” 2
EK: ”Helppo ja tylsä ratkaisu.
Kuin kangas, jonka kuva jatkuu ja jatkuu. Tässä ei ole mitään kannelle
ominaista. Itse tehdyn oloinen, monotoninen, mutta ei suoranaisesti ruma.” 1,5
TS: ”Naivistinen, käsin tehty.
Käsinkirjoitettu nimi on kömpelösti toteutettu. Kansi lähestyy estetiikaltaan
kuvitettuja teoksia (jollainen tämäkin on) ja sarjakuvan maailmaa. Kotitekoisen
näköinen, siksi kansi ei houkuttele avaamaan kirjaa. Viehättävällä tavalla
vaatimaton, voisi olla parempi ilman lakkapinnoitetta.” 2,5
Kannen suunnitellut Maija Paavilainen kertoo: "Aihe nousee lapsuuden valkovuokkometsien muistosta, malli on suoraan Obbnäsin keväisestä vuokkomerestä. Haukipään metsänpohjat ovat aina ensin sinisenään sinivuokkoja, sitten äitienpäivän aikoihin valkoisenaan. Valkovuokot sytyttävät valon puitten siimekseen. Valkovuokot ovat heijastumia tähdistä. Kustantaja hyväksyi ajatuksen. Maalasin akvarelliväreillä."
Kannen suunnitellut Maija Paavilainen kertoo: "Aihe nousee lapsuuden valkovuokkometsien muistosta, malli on suoraan Obbnäsin keväisestä vuokkomerestä. Haukipään metsänpohjat ovat aina ensin sinisenään sinivuokkoja, sitten äitienpäivän aikoihin valkoisenaan. Valkovuokot sytyttävät valon puitten siimekseen. Valkovuokot ovat heijastumia tähdistä. Kustantaja hyväksyi ajatuksen. Maalasin akvarelliväreillä."
Mirkka Rekola: Tuoreessa muistissa kevät (1998; päällys: Tarina
Lounasmaa)
IH: ”Kannessa kevään vihreää ja
kalpeaa keltaista. Mirkan kasvot sopivat hyvin osaksi diagonaalisommitelmaa.”
4,5
EK: ”Tunnistan Tarina Lounasmaan
tyylin. Henkilökuva toteutettu onnistuneesti. Mirkan miettivälle katseelle on
annettu tilaa. Useanlaisesta fontista huolimatta kokonaisuus pysyy
rauhallisena. Raikkaan tuore.” 5
TS: ”Erikoislaatuisia ratkaisuja.
Dymo-teksti on yllättävä ja röyhkeä, muodostaa kontrastin hillittyyn
värimaailmaan ja teokseen yleisesti. Silti hiukan hahmoton ja luonteeton
kauniista pullonvihreästä väristä huolimatta. Jotain sympaattista postmodernia
kannessa on. Rohkeus ja tietty kokeellisuus on hyvää.” 3
Lauri Sallinen: Hiljaisuudella on ääni (2002; kansi: Maria
Mitrunen, kannen kuva: Sanna Syväjärvi)
IH: ”Kuva on heikkotasoinen ja
kannen sommittelu on hakkaava.” 2
EK: ”Esittävä piirroskuva
kannessa vie pois aforismin kontekstista, kuva vie ajatukset rakkausromaaniin.
Tämä kirja olisi voinut saada enemmän arvoisensa kannen. Hahmojen suuttomuus
toki viittaa hiljaisuuteen, mutta keino on mielikuvitukseton. Etikettimäinen
osio edessä rauhoittaa kokonaisuutta. Kansi ei miellytä minua, värivalinta
löysä.” 2
TS: ”Lyyrinen, sovinnainen,
pikkusievä. Hallittu muoto, sommittelu symmetrinen. Kuva on epäkiinnostava,
kokonaisuus jää pliisuksi. Väri on kaunis, mutta tekstimaailma voisi olla
yhtenäisempi.” 2,5
Kannen suunnitellut Maria
Mitrunen kommentoi: ”Minulla ei ole kolmentoista vuoden takaisesta työstä enää oikein
mitään sanottavaa. Kansihan perustuu kirjan kuvittaja Sanna Syväjärven
tussipiirrokseen, hän ehkä osaisi paremmin kertoa taustoista ja tunnelmista.”
Sanna Syväjärvi kertoo: "Aforismikokoelma
on jaettu teemoihin, joista yksi on rakkaus. Kyseiseen teemaan tekemäni kuva
päätettiin valita myös kirjan kanteen. Kuva kertoo nuoresta rakkaudesta, jossa
kaikki on uutta, ihmeellistä ja tuoretta."
Jarkko Laine: Toinen mustakantinen vihko (2003; kansi: Katri
Niinikangas)
IH: ”Oivaltava. Köyhällä
runoilijalla ei ole ollut perinteistä mustakantista vihkoa, vaan on tehnyt hiilellä
mustakantisen vihkon. Raavittu teksti viestii: mustan pinnan alta paljastuu
ajatuksia.” 5
EK: ”Rohkea, luottaa lukijaan.
Viittaus luonnoskirjaan, herättää mielenkiinnon. On ollut rohkeutta jättää
tyhjää tilaa. Tekijän ja kirjan nimessä on arvoituksellisuutta. Luonnosmainen
jälki viehättää. Eläväisyyttä ja tekemisen jälkeä näkyy. Tuhru, mutta
kiinnostava.” 4,5
TS: ”Enostone-kustantamon kannet
ovat hyvällä tavalla herkkiä. Tämän kannen tekstit ovat käsin tehtyjä.
Hillityssä muodossaan johdonmukainen. Pidän kannen minimalismista, kansi on
aforismikirjamainen.” 4
Kannen suunnitellut Katri
Niinikangas kertoo: ”Kirja on yli kymmenen vuotta vanha, joten en niin tarkkaan
muista, mitä silloin ajattelin. Muistaakseni idea oli aika kirjaimellinen,
kirja on ”mustakantinen vihko” ja halusin siihen käsillä tehtyä jälkeä ja
erityisesti käsin kirjoitettua tekstiä mukaan. Ideana oli muistilehtiö, mutta
en halunnut tehdä sitä kuitenkaan liian konkreettisesti. Siksi etukannen teksti
on käsinkirjoitettua, nyt tekisin sen vahvemmin, mutta tämä taisi olla kolmas
ikinä tekemäni kansi. Musta väri tuli kirjan nimestä, mutta voi olla että myös
kustantaja toivoi siitä yksiväristä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!