Marko Laihinen (s. 7.2.1970 Laitilassa) on Turussa asuva
nuorisotyöntekijä, sanataideohjaaja ja monitaiteinen kulttuuritoimija. Hän on
ollut pitkään mukana aforismitoiminnassa, muun muassa Turun aforismiyhdistyksen
vetäjänä sen toiminnan käynnistymisestä lähtien lokakuusta 2010.
Yleisötilaisuuksien lisäksi ryhmä on järjestänyt vuonna 2011 yhteistyötahojensa
kanssa Turku aforismeiksi! -kilpailun. Toukokuussa 2012 järjestettiin lyhyt,
mutta tiivisohjelmainen aforismiristeily Aurajoen yli ja takaisin.
Suomen aforismiyhdistyksen
puheenjohtajana Laihinen on toiminut vuoden 2015 alusta. Hän on myös tehnyt
aforistiikalle kokeellisia rajanylityksiä muun muassa
performanssitaiteilijoiden kanssa. Vuonna 2014 Laihinen voitti Lahden
Runomaratonin järjestämän videokilpailun runovideollaan Rakkaus on sairaalaravintola. Vuonna 2002 hän piti ”metafyysisen
poptaiteen” kuvataidenäyttelyn Mikä
meissä hengittää Kalannin kirjastossa.
Laihisen kirjallista tuotantoa
ovat proosateokset Viiriäisiä
pannuhuoneessa (1995) ja Varttia yli
eilinen (1999), aforismikokoelma Päästä
päähän (1995) sekä proosarunokokoelma Reunamerkintöjä
(2003; Laihisen logoterapiaopintojen 2. vuoden laajennettu lopputyö). Hänen
aforismejaan on julkaistu myös muun muassa Turun
Sanomissa ja Nuorisotyö-lehdessä
sekä antologiassa Tiheiden ajatusten
kirja (2011). Aforistisen runollinen teos Halokehrät ilmestyy maaliskuussa Poesian kustantamana. Luonnostelua-blogiaan Laihinen pitää
osoitteessa markolaihinen.blogspot.fi.
Miten Marko Laihisesta tuli Marko Laihinen?
Tähän ehkä tulee parempia
vastauksia tuonnempana – olen onnekkaasti vielä keskeneräinen. Valmiiksi tullut
mies on tiiviissä muodossa krematorion jäähtyneessä purkissa. Ihmisen elämä on
sitä luonnostelua, uusiutumista, muutosta, ääriviivojensa uudelleen
piirtämistä, kertomista.
Juuresi ovat Laitilassa ja asut nykyään Turussa. Mitä on varsinaissuomalaisuus
ja miten se näkyy sinussa?
Aina tietyin väliajoin tulee
pohdittua, mitä merkityksiä elämään ovat tuoneet kohtalonomaiset asiat kuten
historiallinen aika, johon on syntynyt, paikkakunta, siellä vallinnut
kulttuuri, lähiympäristö ihmisineen, ensimmäinen todellinen äidinkieli eli
murre. Murteissa on omat hienot nyanssinsa, taso- ja tunnevivahteet, joita
ymmärtää saman murteen puhuja.
Varsinaissuomalaisia
identiteettipiirteitä lienee vähän vaikea pullautella itsestä esille,
ennemminkin tietty vilkkaus, tekemisen ahnehtiminen, kärsimättömyys ja
humoristisuuden laatu ovat temperamenttipiirteitä.
Joitain aforismeja olen huvikseni
lailla paperiliittimien väännellyt murteelle. Jokaisessa murteessa on oma
sisäänrakennettu, monipuolinen ja hienoviritteinen huumorinsa – se on
kiinnostava alue, koska huumori on elintärkeä asia. Se etäännyttää, auttaa irti
tunnekoukuista ja nauru rikottaa uusia vaihtoehtoja.
Tiäteen kiäl puhu Baabelin tornist.
Päiväkirja valo sytty ihmise omast yäst.
Psykoloki ova ai jolta etäsyyrelt oikkias.
Näkökulm – kääntöpualeltas se o sokki piste.
Runoilia valotta miälialamuste.
Milloin ja miten tutustuit aforismiin?
Erään keskustelun myötä muistin
yhtäkkiä, että noin kymmenvuotiaana lueskelin mielelläni Valituissa Paloissa olleita Punnittua puhetta -sitaatteja ja
elämänviisauksia. Vasta 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälin
tietämillä aloin toden teolla tutustua aforismiin – niiden kirjoittajiin,
historiaan, tyyleihin yms. Tämä tapahtui osallistumalla Paimion
aforismipäiville. Opiskeluni ja perehtymiseni alkoi sieltä.
Ketkä ovat kirjallisia vaikuttajiasi?
Halokehrät-kirjaan ovat vaikutusvaltaansa omilla teoksillaan
ulottaneet muun muassa raskaan sarjan nyrkkeilijä Mike Tyson, muusikko Scott
Walker ja taiteen tohtori Mika Karhu
kuvataiteellaan. Elokuvataiteen valkokankailta arvostan erityisen paljon
ruotsalaista ohjaajaa Roy Anderssonia
ja hänen tuotantoaan. Kaikkia näitä henkilöitä yhdistää henkilökohtainen
rohkeus – he ovat uskaltaneet ja kyenneet käymään yksin inhimillisyyden
mustalla puolella.
Aforismikirjasesi Päästä päähän
ilmestyi vuonna 1995. Mitä voit kertoa sen synnystä?
Lyhyellä aikavälillä 90-luvun
alkupuolella aivan lähipiiristäni kuoli kolme ihmistä, kaikki täysin
odottamattomilla tavoilla. Jälkeenpäin olen todennut, että siinä tuli käytyä
pakkojen edessä kohtuullisen kattava ja opettavainen eksistenssifilosofioiden
peruskurssi.
Niihin aikoihin olin 24-vuotiaana
puoli vuotta toimittaja-harjoittelijana Laitilan
Sanomissa, ja se käytännön työ oli erittäin hyvää käytännön
kirjoittajakoulua. Opastajina tiiviin kirjoittamisen äärelle toimivat
ansiokkaasti muun muassa toimittajat Eija
Eskola-Buri ja Arto Kanerva.
Silloisiin elämänvaiheisiin kirjoittaminen löytyi eräänlaiseksi naskaliksi avannoista
– jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että omakustannekirjat olivat terapeuttista
prosessointia ja etäisyyden ottamista. Toki kyse oli myös itsetunnon
paikkaamisesta ja tiettyä wannabe-kirjailija -pyrkimystä. Jälkikäteen tietysti
on huvittavaa todeta, että Päästä päähän syntyi
ilman että tiesin aforismista varsinaisesti mitään. No, ehkä jokin muodon ja
ilmaisutavan malli jostain oli muodostunut, en osaa sanoa mistä – ehkä sitten
sieltä Valituista Paloista.
Marko Laihinen lukee aforismejaan Turun Kirjakahvilan aforismi-illassa 18.4.2007. |
Millaisena näet suomalaisen aforismin nykytilan ja miten haluat Suomen
aforismiyhdistyksen puheenjohtajana vaikuttaa siihen? Millaiseksi miellät
aforismin kirjallisuudenlajina?
Suomalainen aforismi elää ja voi
tällä hetkellä hyvin – ja väittäisin, että kiinnostus tätä kirjallisuudenlajia
kohtaan on edelleen nousussa. Syynä on muun muassa tämä hektisyyden aika,
ihmisten keskittymiskyvyn lyheneminen, kaipaus saada informaatioähkystä välillä
jotakin nopeasti nautittavaa kaunokirjallista elämystä.
Uskon myös, että aforismi omaa
hyödyllistä annettavaa aivojen ja muistin toimivuudelle – aforismi on kattavaa
treeniä ajatteluelimelle. Moniaika ja sen myötä yhä rispaantuvat totuudet –
tähän pystyy vastaamaan esimerkiksi taidokkaasti tehty, keskenään
ristiriitaisiin ääniin pohjautuva aforistiikka.
En ole lajihygieenikko.
Aforismiyhdistyksen puheenjohtajana toivoisin pystyväni edistämään aforistiikan
monimuotoisuuden lisääntymistä ja kehittymistä. Aforismi vähemmän kiristävissä
määritelmämuodoissaan pystyy tarjoamaan elämyksellistä sanataidetta hyvinkin
erilaisille lukijoille ja heidän tarpeilleen – kevyitä ajatuskuplia, viihdettä,
lohtua, huvittavaa pirullisuutta, sanallista leikkisyyttä, mäiskivää
kritiikkiä, syvällistä ajatuspähkinää kuorittavaksi ja korkeatasoista
kirjallisuustaidetta.
Opetustoiminnan lisääntyminen
olisi suomalaiselle aforismille toivottavaa. Se tuo mukanaan uusia lajin
kirjoittajia ja laadukkaita aforismeja ja myöhemmissä vaiheissa uutta tuovia
kokoelmia. Aforismin teknistä puolta pystyy opettamaan ja aforistiseen
ajattelutapaankin voi rajallisesti avaavia portteja antaa. Erityisesti toivon
että nuoremmat kirjoittajat innostuvat aforismista – esimerkiksi siksi että
siitä on suoraa hyötyä ammennettavaksi vaikkapa proosan ja runouden puolelle.
Aforistiikan lukeminen kasvattaa omaa luku- ja kirjoituskykyä ja ”alitajunnan
pankkia”.
Entä miten määrittelisin
aforismin? Jokainen kirjoittaja tekee määritelmänsä omilla aforismeillaan ja
kokoelmallaan. Jotakin aitoa uutta mukanaan tuovilla aforismeilla ja teoksilla
siirretään tämänkin leikkikentän rajoja, ja veistellään standardeja entisistä
kauemmas. Jo kerran tehtyä kopioimalla ei pääse eteenpäin eikä siinä ole mitään
hohdokasta. Taiteessa pitää luoda uutta. Jos taiteenteossa asteikko on 4 -10,
todelliseksi onnistumiseksi riittää jo 11.
Mutta aforismin teoreettisessa
pohdinnassa on kieltämättä jotakin hyvin kiinnostavaa: todennäköisesti siitä
syystä, että aforismin luovasta dynaamisesta ytimestä johtuen se aina pakenee
rajaavaa määritelmäänsä kuin porkkana aasia. Ehkä tuon mielikuvan keppi ja
nyöri ovat persoona ja hänen kiinnostuksensa.
Tietyn väittelemisen
mahdollisuuden, tiedon ja miksei määrittelyvallankin mittaroinnin tuo se, että
aforismeissa on sisällä yleensä hyvin paljon yleistietoa, tiedettä, filosofiaa,
joita voidaan käsitellä ja arvioida paremmuusjärjestykseen ns. järkiperäisesti.
Aforismia luodaan aina jossain määrin selkeästä todesta – runolla ei tällaisia
totuusanturivaatimuksia ei ole. Aforismi
on paljastavin kirjallisuudenlaji.
Muttei aforismitaidettakaan viime
kädessä tehdä taskulaskimella – aforisti Olli-Jukka
Jokisaari kerran totesi, että aforismin synnyn alkuperä on nimenomaan
siellä tunteen puolella. Olen samaa mieltä; tunne- ja ikiristiriitaiset
henkilökohtaiset tarpeet solmivat tai avaavat ne aforismien alkusolmut
vallitsevasta todellisuudesta.
Aforistinen ajattelu, sirpaleiden
liimailu ja sen sivutuotteena tapahtuva aforismien kirjoittaminen on
vuoropuhelua oman persoonan eri puolien, persoonan eri tarpeiden ja ihmisen
senhetkisten omien elämäntilanteiden ja yleisten ahdinkojen kanssa.
Jäsentämistä, prosessointia. Oman persoonansa rohkea peliin laittaminen on
minusta tärkeää, jopa reilua – näin on mielestäni tehnyt muun muassa Johannes Ojansuu uusimmassa kirjassaan Katoavaisuuden aineisto. Kirjasta ja
kirjailijasta syntynyt käsitykseni varmistui, kun kuuntelin häntä Virpi Alasen haastattelemana Turun
kirjamessuilla 2014.
Tällä hetkellä itse
määrittelisin, että aforismi on kirjallisuustaiteen laji, jolla on vain sille
ominaisia piirteitä ja ilmaisukeinoja käytettävinään. Kirjallisuustaiteen
väline, jolla on anturat ajankohtaisuudessa, toden ja filosofian maaperässä ja
silti myös ne monimerkityksellisyyttä rakentavat sanataiteelliset, runolliset
keinonsa. Aforismi on ajattelua kirjoitetun muotonsa sisällä. Kanssa-ajattelua.
Jotakin vangittua, jostakin rajattua; mutta samalla kiteytys on avointa ja
virtaavaa. Sanataiteellinen lohkare, hippu.
Laihisen metafyysistä poptaidetta. Teos näyttelystä Mikä meissä hengittää. (akryylimaalia laminaattilevyllä) |
Lintu vai kala vai taide?
Jos ajatellaan aforismi
(yhteiskunnallisen) taiteen tekemisen välineenä, olen useissa yhteyksissä
tuonut esille Mika Karhun esittämiä taideteorioita. Hänen mukaansa taide on
olemassa, pesiytyneenä nimenomaan yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa, ja
taiteilijan vastuullisena tehtävänä on tehdä nämä vaikutusvaltaiset
voimakentät, asiat ja ilmiöt näkyviksi. Kun tiedostamattomalla tasolla ihmisiin
vaikuttavat asiat tuodaan taiteen avulla tietoisen mielen tarkasteltaviksi,
vasta silloin niille on mahdollista tehdä myös jotakin muutosta. Tämän takia
olen pohdiskellut, että oikein ymmärrettynä taiteilijalla on oma perusteensa
evoluutiossa – tietyllä tavalla ”luovalla poikkeusyksilöllä” on – syystä ja
toisesta – kyvyt ja taidot tuoda muulle yhteisölle, henkisesti ja materiaalisesti,
jopa elintärkeää tietoa. Taiteilijoita kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
Kuten vanha sananlasku toteaa, hullut tätä maailmaa vievät eteenpäin ja viisaat
pitävät pystyssä.
Sitä Joseph Campbellin keräämää
yhtä ja samaa sankaritarinaa tämä kaikki on: yksilö -ja yhteisötasolla. Ihmisen
kehitysvaiheiden luonnollista polkua ja siirtymävaiheiden haasteita ja
lohikäärmeitä – miekkoja ja pelastettavia prinsessoja ja kyliä.
Taiteen tekemisen välineenä
aforismiinkin liittyy myös se lähtökohtainen karkea rajanteko, että tekeekö
viihdetaidetta vai onko rehellinen pyrkimys tehdä sitä ns. oikeaa, aitoa
taidetta? Viihdetaiteilijan perustarkoitus kun on viihdyttää ts. miellyttää
yleisöä, jotta saisi enemmän palkintoa, hyväksyntää, kuuluisuutta, suosiota ja
uusia työtilaisuuksia. Ns. aidon taiteen teon puolella saattaa olla täysin
päinvastoin – taiteilijan teokset saattavat herättää täyden vastustuksen, koska
näyttävät liian terävää ”hydepeiliä” yhteisöä nurinkuristavista mutta
kohtaamattomista aiheista. Taiteen teko edellyttää rohkeutta ottaa erilaisia
riskejä – taiteilijaroolissa tehdyt työt saattavat olla hyvinkin ristiriitaisia
henkilön ns. arkipersoonan kanssa.
Oma taidekäsitys on hyvin tärkeä,
koska sen läpi pursottuu kaikki tekeminen – tiedostaa sen tai ei. Samoin on sen
oman ihmiskäsityksen, ihmiskuvan kanssa – sekin on yleensä aina luettavissa
kunkin kirjailijan aforismeista – on se etäännytetty fiktiivisen puhujuuden
sanomaksi tai on nolosti turhan suoraa puhetta.
Olet toiminut myös sanan ulkopuolella ja tehnyt muun muassa videoita ja
performansseja. Kertoisitko vähän tästä puolestasi?
Videotyöni ovat sellaisia, että
niiden kanssa puuhailu on ollut sitä mukavaa luovaa löytämistä. Yhdessä valokuvassa
on aina yli tuhat sanaa, ja liikkuvassa kuvassa mahdollisuuksia on heti
loputtomasti. Kun tähän lisätään vähänkin musiikkia, tekstiä ja puhuttua
puhetta, kokonaisuus on pieni avaruus. Kun itse on lähinnä puolivakavissaan
leikkinyt näillä palikoilla, on huimaavaa ymmärtää esimerkiksi miten valtava
projekti on ollut Andrei Tarkovskin
edelleen vanhentumaton Stalker-elokuva.
Semminkin, kun ensimmäinen elokuva tuhoutui laboratoriossa silmien edessä kun
tekniikkaväki ei osannut kehittää uudenlaista filmityyppiä. Se saattoi olla
tahallinenkin teko. Sitten piti tehdä kaikki uudestaan. No, ehkä kaiken luovaan
työskentelyn punainen lanka ja verisuoni on sitkeys. Loputon sitkeys.
Olen tehnyt yhteistyöprojekteja
Maanalainen seurakunta laulaa -performanssiduon kanssa. Sen muodostavat
kuvataiteilijat Antti Jussila ja Jari Kallio. Performansseissa on
kiinnostanut alun perin se itselle täysin vieras taidemuoto, kehollisuus,
livenä tapahtuva ns. luova teko ja aforismieni yhdistäminen esitykseen.
Esitykset ovat olleet syvämerkityksellisiä juttuja, ja monet myös hauskoja.
Esiintymisen jännitys ja hetkestä tarttuva ja siihen myös poisjäävä
vuorovaikutus yleisön kanssa on paikoin ollut tunnetasolla merkillisen
voimakasta.
Ajankohtaista, ja taatusti
poikkitaiteellista on uusi projektini yhdessä kansanmusiikin maisterin Markus Rantasen kanssa. Pääasiassa
4–10-vuotiaille suunnatulla musiikkiteatteriesityksellä kierrämme parhaillaan
Varsinais-Suomessa päiväkoteja, kouluja ja kirjastoja. Itse valmistamassamme
show´ssa olen ammatiltani ”mahdollisen historiankirjoituksen tohtori” FiktioFakta. Ei tätä elämää sovi ottaa liian vakavasti ja heittäytyä pitää.
Suorastaan vinossa poseeraavat mahdollisen historiankirjoituksen tohtori Fiktio Fakta (Marko Laihinen) ja Maestro Markus (Markus Rantanen). |
Aforismia ja runoa yhdistävä teoksesi Halokehrät ilmestyy maaliskuussa. Miten kuvailisit teostasi ja
millaisia lukuohjeita antaisit lukijalle?
Halokehrät-kirja on ollut työn alla yhdeksän vuotta. Parisen vuotta
sitten Paimion aforismipäivillä oli kirjallisuuden kriitikkoja pitämässä
luentoja, ja kun tulin sen jälkeen kotiin, tiesin ja tunsin, että minun oli
jatkettava käsikirjoitukseni kanssa eteenpäin. Käytännössä Halokehrät ”nielaisi” silloin sisälleen sen muodollisesti jo ihan
pätevän ja melko valmiin aforismikäsikirjoituksen. Onneksi tein sen liikkeen
että lähdin itselleni tuntemattomaan suuntaan ja annoin käsikirjoitukselle omaa
vapautta ottaa ylleen ja sisälleen sitä, mitä se tarvitsi. Vähän personalisoin,
mutta kokemukset prosessista ovat olleet vahvasti sen suuntaisia.
En tiedä – lukijat sen
ratkaisevat – mutta näiden käsikirjoitusvaiheiden takia uskon, että Halokehrät avautuu lukijalle sekä
aforismiasetuksin että nykyrunoon tottuneelle lukijalle. Sitä ei ole
itsetarkoituksellisesti tehty vaikeaksi kirjaksi – päinvastoin, kampaamistyötä
selkeyttämiseksi on tehty matkan varrella paljon.
Halokehrät on eri raja-alueilla liikkuva hybridi. En tiedä tavoittavatko
sitä lukijat, mutta itse näen kirjassa tarinallisen jatkumon tai edistymisen,
etenemisen. Kirjan loppu voi tuoda mukanaan sen, että toiseen kertaan luettuna
tekstit ovatkin toisen sävyiset, toisenlaisilla väreillä maalatut.
Poesia-kustantamon sivuilla sinut esitellään esikoiskirjailijana. Mikä
tekee kolme kirjaa julkaisseesta esikoiskirjailijan?
Halokehrät on varsinainen esikoisteokseni. Se on selvittänyt ja
kulkenut ne ”portinvartijuudet”, jotka kuuluvat ammattimaisen ja laadukkaan
kirjankustantamisen prosessiin.
Omat omakustanteeni ovat siellä
pitkälti yli kymmenen vuoden takaa – liittyvät toki senhetkiseen
elämänvaiheeseen kiinteästi ja ovat olleet henkilökohtaisesti tärkeitä. Mutta
laadullisesti ne ovat omakustanteita juuri siinä huonossa mielessä – niitä ei
ole kustannustoimitettu mitenkään, ne on tehty ihan ite, eikä niihin ei ole
suunnattu sitä moniammatillista osaamista ja apua, joita jokainen kirjoittaja
joka tapauksessa tarvitsisi laadullisten ja taiteellisten kriteerien
saavuttamiseksi.
Viime vuosian olen opiskellut
Turussa eri opinahjoissa pätevien kirjallisuussammattilaisten opeissa
draamakirjoittamista, proosaa, runoa ja taidejournalismia. Tavoitteeni on
kasvaa ja kehittyä monipuoliseksi kirjoittajaksi.
Millaiset asiat pohdituttavat sinua tämän päivän Suomessa ja
maailmassa?
Jokaiseen nykykokoukseen mukaan tyhjä tuoli edustamaan tulevia sukupolvia.
Työelämän murrokset,
vaatimustasot – se kuinka vaikeaa on tulevaisuudessa saavuttaa sellaista ihan
ookoo elämää. Nuorisopuolen tuntijana tiedän syrjäytymiskehityspyörteet
tarkoin. Sitä ei soisi kenellekään.
Eri syistä ja toimista johtuen
suomalainenkin yhteiskunta jakaantuu yhä jyrkemmin kahtia ja keskinäinen
yhteisymmärrys on yhä vaikeampaa.
Inhoan niitä tulevaisuuden kuvia, joita näen tyttärieni muotoisista ikkunoista.
Mottosi?
Useita vuosia sitten Torsti Lehtinen piti Muurlassa kurssia
eksistentialismista. Alussa hän kysyi ”mitä ominaisuutta ette myisi itsestänne
mistään hinnasta”. Oli minut yllättävä, ennen kysymätön kysymys. Pohdin
tarkkaan, ja vastasin, että muuttumisen vapautta en itsestäni myisi.
Tämän takia Halokehrät alkaa aforismilla, josta tämä ajatus löytyy, kuten myös
se sittenkin optimistinen ja toiveikkuuden vähäisilläkin aalloilla surffaava
elämänfilosofiani:
Hetkellisyyden valoisa ääriviivoitus. Se
meillä on.
*****
Aforismeja teoksesta Päästä
päähän:
Yleisen hyväksynnän paljous
riippuu siitä kuinka ruskeaksi kielensä haluaa.
Elämänkoulussa kuluvat vain
kantapäät ja rautalanka.
Suomalaisten itsetunto sijaitsee
siellä heti jalkaterän alla.
Marko Laihisen muita aforismeja:
Olkaa paikoillanne, valmiina –
ennen kaikkea: nyt.
Jo seitsemän miljardia samalla
aurinkoisella kivellä, emmekä vieläkään kosketa toisiamme.
En katso enää luonto-ohjelmia, ne
kertovat nykyään vain ihmisestä.
Älä anna kalaa tai leipää, vaan
myy opetus oman onnen onkijaksi.
Vapaat markkinat, pallonmuotoinen
käsienpesuallas.
Ihmettä pidetään markkinoilla
yllä: leijasi korkealla, ja tuuli on ystävä ikuinen.
Yhteiset säännöt punottu auki.
Jokainen on nykyään yksi säie.
Poliitikon kompurointi, pystyssä
pysymistä.
Lait rullia, salakäytäviä.
Porsaiden kulkea, lätistä.
Vanhuuden riisuma ihminen
pukeutuu elettyyn elämäänsä.
Pojat ovat poikia, miehet eivät
ole poikia.
Verenhimo. Sitä ei meistä
pyyhitä.
.ihminillisyys
Sivu Halokehrät-kokoelmasta:
mielihyväkeskuksen laihdutus,
asennettujen tarpeiden
purku työlästä
luopumisesta palkkion saaminen pitää
varastaa itseltään
hidasta kauneutta
ruoste,
sammal
| tietoisuus etenee. on hyvin
vaikeaa opiskella takaisin
lukutaidottomaksi
Klovnin erottaminen on vaikeaa.
parhaita väärentäjiä emme
tahdo erottaa
*****
Valokuvaajat ylhäältä alas: Virpi
Alanen, Sami Feiring, Marko Laihinen, Sanna Pesonen.
SF
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentointi ei muuten onnistu, valitse Kommentti nimellä -valikosta vaihtoehto “Nimi/URL-osoite” tai “Nimetön”. Kiitos sinulle!