Aforismin lähimpiä sukulaislajeja
on runo. Jos runo on lyhyt ja ajatuksellinen, ehkä vielä proosamuotoinenkin,
voi ero aforismiin kutistua olemattomiin. Pohdittaessa onko jokin lyhyt teksti
runo vai aforismi, kiinnittyy huomio kolmeen asiaan: sisältöön, asetteluun ja
kontekstiin. Runon ja aforismin rajojen pohdinta antaa meille hyvän syyn tutustua
Niilo Rauhalan lyhyisiin teksteihin.
Niilo Rauhala (s. 1936) on
Oulussa asuva runoilija, joka on toiminut muun muassa seurakuntapappina ja
sairaalateologina. Hänen yli 20 kokoelmansa runoissa on vahvasti esillä
hengellisyys ja luonto.
Rauhala on selkeästi runoilija,
ei aforisti. Monet hänen lyhyistä, kaksirivisistä runoistaan voisivat kuitenkin
hyvin olla peräisin jostakin aforismikokoelmasta. Rauhalalla ei ole
runokokoelmissaan ainuttakaan yksirivistä runoa, mutta kaksirivisiä on 21
kappaletta. Ne on koottu alle.
Palatkaamme alussa esitettyihin
kolmeen seikkaan: tekstin sisältöön, asetteluun ja kontekstiin. Ensin kontekstiin: koska Rauhalan kaksiriviset
tekstit on julkaistu hänen runokokoelmissaan (joiden alaotsikkona usein on ”Runoja”),
ne ovat ns. institutionaalisen näkökannan mukaisesti runoja.
Asettelultaan Rauhalan tekstit ovat niin ikään runoja. Niitä ei ole
ladottu aforismille ominaiseen proosamuotoon (”rivit kirjoitetaan loppuun”).
Toisaalta kaksirivisen tekstin osalta on usein vaikea sanoa, onko kyse säemuodosta
vai onko teksti vain ”mukavuussyistä” jaettu kahdelle riville – esimerkiksi
siksi, että teksti näyttäisi kauniimmalta. Kahdessa Rauhalan tekstissä on
toinen rivi sisennetty, mikä selkeästi on runon tunnusmerkistöä, ei aforismin. Samoin tekstille annettu nimi (Valo loputon) on yleistä runolle, mutta harvinaista aforismille.
Sisällöllisesti Rauhalan kaksiriviset tekstit vaihtelevat
lyyrisistä luontohavainnoista vahvasti aforistisiin ajatuksiin. Joidenkin tekstien
sisällöllinen aforistisuus on vähäistä, toisten suurta. Tosin esimerkiksi allegorisen
tulkinnan kautta myös luontohavainto voi saavuttaa aforistisuuden.
Runo tai aforismi, vähäks välii. ”Lause
lentäköön vaikka lajinmääritys ei aina onnistu.”
Niilo Rauhalan teoksesta Joki virtaa
nyt eikä liiku (1969):
Lasten on
taivasten valtakunta.
Olohuone kuuluu isälle ja äidille.
Teoksesta Tänä yönä puun kirkkaus
(1992):
Nukut
pilveen,
heräät
sateeseen.
Teoksesta Taivas käsissä sykkii
(1993):
Valo loputon
Aurinko
laskee omaan valoonsa.
Meri
säteilee meren tuolla puolen.
Teoksesta Kirkas lumi, jäljetön
(2000):
Koko
kaupunki on lähtenyt merelle.
Kärpäset
ovat jääneet kotiin.
On kuin jäljittäisi
koiraa,
joka on
tullut jo kotiin.
Teoksesta Vedet puhuvat läpi elämän
(2002):
Astun
sisälle sanan ikuisuuteen.
Se on ainoa
kieli, jonka osaan.
Tämän päivän
puheet
ovat
huomisen hiljaisuutta.
Kaupunkilaisen
tunnet siitä,
että hän
haravoi lehtiä metsäpolulta.
Vedet
puhuvat läpi elämän
puiden
varjojen kanssa.
Kun on
eksynyt kyllin kauas,
uskoo
löytäneensä kotiin.
Teoksesta Aavistus ja ihme (2005):
Tulen
toimeen hirviöiden kanssa,
kun en tartu
liian vahvaan suurennuslasiin.
Teoksesta Sana koskettaa sanaa (2009):
Jos haluat
kirjoittaa hyvän lauseen,
unohda, mitä
olet ennen kirjoittanut.
Jos haluat
saada toisen voiton,
unohda
ensimmäinen.
Sairaita me
olemme.
Kaikki
parkkipaikat täynnä.
Teoksesta Näen mitä haluan nähdä
(2013):
On niitä,
joiden housut ovat liian väljät,
ja niitä,
jotka eivät mahdu omaan elämäänsä.
Kaipaan
tuulta,
rajua, puhdistavaa.
Kielellä
leikkijöitä on paljon,
runoilijoita
entistä vähemmän.
Niin
nälkäinen,
ettei jaksa
edes syödä.
Ellen ole
kulkenut oman tuleni läpi,
pakenen
sinun tultasi.
Yöt nopeat,
kasteessa
auringonnousu.
Kevätpilvien
vedestä
heijastuu jo
syyslehtien hehku.